Thursday, May 21, 2009

Serie: Var jag ska ta med M när vi åker till Puerto Rico, part 3:

Viejo San Juan (Old San Juan):


Guhuuud, jag bara älskar Viejo San Juan! Staden har underbara färger på husen, mysiga parker, strandpromenad, barer, museum, hamnen, allt hav, El Morro...

El Morro ja, fortet längst ut på udden av Viejo San Juan som är byggt på 1500-talet och ett av världsarven, är helt klart en sevärdhet!

På gräsmattan vid El Morro brukar folk flyga chiringas - kites/drakar, eller sitta ned och ta det lugnt.

Med El Morro följer även muren runt udden som skulle skydda mot fienden, men som idag mest finns som en underbar del av strandpromenaden.

La Rogativa by night; kanske inte ett ställe M och jag behöver gå till direkt, men förr i tiden var det här mitt favoritställe i Viejo San Juan, också därför valdes den platsen för en viss ceremoni ägde runt i mitt liv runt solnedgången den femte maj 2001...

Hamnen där jag har jobbat som Wedding Coordinator ombord på en hel del kryssningar 2001! Så mycket lycka samlat har jag nog aldrig sett någon annanstans i mitt liv... Jag coordinerade, de gifte sig, jag gick av och de åkte på honey-moon i Karibien. Det kan ju vara lite kul att se my old place, liksom. Mitt emot hamnen ligger även stora buss-stationen och en massa museum, restauranger och hotell. Undrar om Don Quijote-museumet finns kvar fortfarande där man får en rom-drink (!) om man går in; allt gratis. Don Quijote är en puertoricansk romsort alltså...
.
To be continued...

No comments: