Tuesday, February 01, 2011

Januari - Årets första 10 böcker utlästa:

1. UTRENSNING - Sofi Oksanen *****
Läsåret började grymt bra - jag älskade Utrensning och ville inte att den skulle ta slut. Är lite kluven till just slutet, men jag gillade den från början, genom mitten och all the way. Shit vad grym Oksanen är på att skriva.
2. BRÖDERNA BENZINIS SPEKTAKULÄRA CIRKUSSHOW - Sara Gruen *****
Bokåret fortsatte lika bra, den här älskade jag lika mycket från början till slut. Kanske lite mer än Utrensning faktiskt. Boken om detta galna, kärleksfyllda äventyr finns även som film. Läs!

3. ORYX & CRAKE - Margaret Atwood **
Not my cup of tea. Hade aldrig läst något av Atwood innan och blev rätt besviken. Storyn är jättebra, jag gillar temat (typ 1984/Jennifer Staten - vad samhället driver oss till), men den förmedlade ingen känsla, var för mig rätt ytlig och intetsägande.

4. ONE DAY - David Nicholls ****
Tänkte köpa den redan i Amsterdam i november, men gjorde det inte. Lånade denna av en kollega på originalspråk and I loved it. Den är grymt lättläst och catchy - personerna känns hur levande som helst och storyn var som en enda lång serie man ville fortsätta se. Naturligtvis kommer även denna bok som film senare detta år... Gillade boken som fan i all sin enkelhet, och kommer köpa Starter For Ten.
5. THE GREAT GATSBY - F. Scott Fitzgerald ***
Hade velat läsa denna sedan jag läste Hemingways En Fest För Livet förra året då han hänger med Fitzgerald, så jag läste denna på engelska och tyckte att de första typ 100 sidorna var rätt sega och osammanhängande Plötsligt blev boken som en helt ny - spännande, lättläst, intressant. Jag är glad att jag har läst den, men eftersom den var så seg i början tycker jag inte att den var någon höjdare.

6. DEXTER - HÄNGIVEN HÄMNARE - Jeff Lindsay ****
Älskar Dexter! Jag läste första boken (av fem) i slutet av 2010 och tyckte att den var helt okej, tvåan var dock mycket bättre och spännande från första till sista sidan. Serien är dock ännu bättre, men i väntan på säsong sex är det utmärkt att läsa de här böckerna. Jag kommer lätt att köpa de resterande tre - som än så länge bara finns på originalspråk (even better!)

7. PÖLSAN - Torgny Lindgren ***
Pölsan är min andra bok av Torgny Lindgren, och jag kan fortfarande inte bestämma mig riktigt för vad jag tycker om honom. Den här rätt mysiga storyn om två män som reser runt på motorcykel i Norrland i jakt på den perfekta pölsan gillade jag iallafall mer än Norrlands Akvavit.
8. SMAKEN - Muriel Barbery **
Shit vilken besvikelse. Igelkottens Elegans var hur bra som helst, men den här var dålig. Helt oläsvärd, faktiskt, och nu börjar jag fundera på om jag inte skulle ha gett den en etta till och med.

9. SIRILA GENTLEMÄN SÖKES - Karin Brunk Holmqvist **
lite för enkel och banal för min smak, om man får säga så. Personerna kändes inte trovärdiga och den var lite för klämkäck. Dock lättläst, rätt gullig ibland och en skön bok att läsa på typ pendeln för att fördriva tiden.

10. EASTER PARADE - Richard Yates *****
Åh, så bra. Från början till slut! Lättläst, fin, bra (och ångestframkallande). Jag gillade den hur mycket som helst och kunde inte finna något fel på någonting. Jag vill läsa mer av Richard Yates (Revolutionary Road kanske?)
.
.
Januari har således varit en fullspäckad läsmånad för att vara jag. Jag räknar inte med att hålla samma takt resten av året, men det finns ju så grymt många bra böcker där ute att jag blir halvt manisk.

2 comments:

Petchie75 said...

Åh, vill läsa Utrensning och One day, och trodde att Sirila män sökes skulle vara kul men ok, då kanske jag ska hoppa den. The Great Gatsby och Water for elephants läste jag för några år sedan. Tyckte nog också som du att The Great Gatsby började segt...
Jag har läst två futtiga böcker i januari, inte bra! Sa just igår till O att jag måste komma in i en läsperiod igen. Sitter ju bara framför datorn istället :-( Kram!

It´s all about me said...

Läs dem!
Sirila Gentlemän var lite smårolig, men jag tror att du skulle hålla med mig om det jag skriver - fast jag vet ju inte helt säkert :) Den är iallafall sjukt lättläst och snabbläst, så man slösar inte bort alltför mycket tid om jag läser den och inte gillar den...KRAM.