Thursday, August 02, 2007

Varning för SL!



Jag vill bara utfärda lite varningar till alla kära SL-trafikanter i Stockholm:

1) Släpp aldrig ut din fågel framför en inkommande t-bana. Det är inte så trevligt att se den sönderslamsad på spåret med huvudet intryckt i nått hål eftersom det tydligen inte finns någon med jobbtiteln "spår-städare".

2) Le för Guds skull aldrig mot fulla killar som sneglar på dina ben, även om du är typ femtio bast och hade snygg figur för en sisådär 25 år sedan, det är inte helt ovanligt att det slutar med kommentarer som "kom igen då, dra upp kjolen för fan, vi vet ju att du vill!"

3) Även om spikmannen åkte fast så händer det mig iallafall ett par gånger i veckan att jag fastnar i ståltrådar som sticker ut från de "nya" sätena. Jag har senaste veckan stuckit mig i armbågen samt fastnat med mina leggings (som jag förövrigt nu inte ens kan hitta). Mycket skönt.

4) Spring inte/gå fort igenom spärrarna när du är på väg ut. De fastnar ofta ju mer bråttom du har, och gärna när folk lätt glider igenom de bredvid så att du står där som ett fån och biter ihop när du känner blåmärkena komma mitt på låren.

Så, vid närmare eftertanke kanske min kusin i Fagersta hade rätt. Det är lite läskigt att åka tunnelbana i Fjollträsk.

(För fler inlägg om trevliga medresenärer och deras attityder osv, se under min label "Kollektivtrafik")

6 comments:

trasselfia said...

angående tunnelbanor i sthlm, korta kjolar och fula pojkar/män/gubbar;
stirra ut genom fönstret, på det svarta på andra sidan, låtsas att du är blind och håll benen korsade at all times.

It´s all about me said...

Trasselfia: Ja, har skrivit flera inlägg om det innan. Om killar som skrutit om våldtäkter, eller en annan som skulle sparka på sin tjej till sungen dog om hon var gravid.

Och så vidare.

It makes me sick.

Alla står under labels "kollektivtrafik".

Anonymous said...

Spikmannen?!?! Later obehagligt...

It´s all about me said...

Vida Latina: Ja, spikmannen var obehaglig (har skrivit om honom i tidigare inlägg under "kollektivtrafik") Nu verkar dock sätena utvecklat egna spikmannaaktiga maneer.

Anonymous said...

Tunnelbanan känns verkligen som platsen där mycket inträffar, och där man ibland kan förnimma en känsla av "laglöshet"... Jag kanske överdriver nu, men jag undrar om det helt enkelt beror på själva avsaknaden av dagsljus. Precis som med dygnet utomhus. Ju mörkare desto mer urflippad stämning, ungefär som om vissa tider på dygnet vore reserverade för särskilda humör. Jag vet inte.

It´s all about me said...

Effell: hehe, kanske sant... även om faktiskt många stationer ligger OVAN jord.