Thursday, April 16, 2009

It´s all about ett Satans Beroende:


Jag kan bara tänka på godis.
Godis.
GodIS.
GODIS.
Antagligen för att det stora påskägget från M ligger i skafferiet, antagligen för att jag fick ett litet fint rosa påskägg från jobbet igår, antagligen för att jag har sagt till mig själv att jag inte FÅR äta något onyttigt på hela veckan och istället blir helt besatt och liksom får svimningsattacker i trappan på jobbet och ser hur folk går och smaskar, köper delicatobollar från mat på jobbet-maskinen, och vid kaffemaskinen ligger det lite bullar.
Jag.
Får.
Inte.
Och jag trodde heller inte att jag var så beroende, men det är jag tydligen. Jag har abstinens. Inget socker, förutom frukt, sedan i söndags, och det känns som en evighet. Ingen kaka, inte ett russin i yoghurtchoklad ens. Idag unnade jag mig att lukta i påskägget och sedan göra en stoor smoothie istället, och möjligtvis gå lös på hembakat bröd lite senare (100% utan socker!).
GODIS GODIS GOOODIS.
Jag hatar godis och jag VILL BARA ÄTA OCH JAG ÄR BEROENDE.
Fy fan.

40 comments:

underytanjag said...

Hahaha. Varför plågar du dig? Livet är kort. Ät godis! Lite iallafall..!?

It´s all about me said...

Men jag kan inte äta bara lite, det är det som är mitt problem. Jag får typ som...ätstörningar och kan inte sluta. Det är hemskt. Sen får jag ont i huvvet och ännu mer abstinens, ont i magen och får typ sockerbaksmälla av all skit. Kan inte fortsätta sådär alltså!

pim said...

Jag är glad att jag kunde sluta med godis..det är bara kakorna kvar ...hrmm

pim said...

svar fråb min blogg: förra året var det ju för lite sol så då fick mina tomater mogna inomhus och kom i november.. ha ha..liiiite tidigare hoppas jag på i år:)

It´s all about me said...

kakor= godis för mig, men visst, jag fattar vad du menar!

Anonymous said...

Drick, fokusera på annat, ha EN godisdag i veckan som du kan motivera dej med! Det går över!

Själv har jag inte haft så stort godissug utan mitt problem är att jag varit så HUNGRIG hela tiden.. men nu har jag vant mej och det stör mej inte nämnvärt. PT'n sa att det är normalt att man känner sej "dåligt i skick" konditionsmässigt så sätter gårdagens länk under det kontot. såklart att jag inte kan vara lika pigg med 1500 Kcal /dag då jag är van med mkt mer! Räknar du Kcal?
Det gör ju egentligen inte jag.. men vet att det ligger där nånstans eftersom Jamb räknade ut till mej, hehe.

Bit ihop, ge dej inte!! Kram!

It´s all about me said...

Det är just det; jag är KONSTANT hungrig...oc när jag är hungrig tänker jag på godis, inte när jag är mätt. Jag blir liksom så hungrig att jag nästan svimmar och då tänker jag på snabba kalorier = godis, kakor och sån SKIT.

Jag räknar inte kalorier för jag orkar inte, men till frukost åt jag 2 stekta ägg med liiite feta + färsk basilika vid 08, sen lunch vid 12:50 (hann ej käka en frukt, glömde det pga telefonmöte osv) och då hemmagjord sallad på just isbergssallad, ½ tonfiskburk, ½ tomat, solrosfrön, några skedar keso och lite fetaost. Sen ett äpple och två vindruvor + 2 koppar kaffe med liiite mjölk. Kom hem vid 17:15 YSTERISKT hungrig och åt både smoothie med naturdiet-pulver och sen två tortillas med quornfärs, ost, sallad, avokado o gräddfil...men jag har oxå gjort av med 700 kalorier på powerwalks iallafall, så det lär ju vara tortillas:arna... har gått 13 km idag, igår 18 och imorn träning och prommis och hahaha, undrar om du ANki ens kommer LÄSA detta?!

Jag ska inte ge mig!!

Inget godis förrän lärdag (då ska jag på bröllop, så lär ju äta någon dessert då...) När det värsta lagt sig brukar det bästa vara att inte ens äta godis en gång i veckan för mig, vi får se...

Hur räknar du kalorier? Skriver du upp allt? 1500 när man tränar låter så otroligt...lite!

TORGNYSDOTTER said...

Tips! Börja med det här: tänk aldrig "inte". Typ "jag får inte äta godis". Hjärnan klarar inte av att visualisera negationer (och hjärnan kan bara jobba i bild) den förstår inte i bild vad"inte" är. "Ät godis" är det som blir kvar av budskapet.
Så i allra första hand
- fokusera på typ "ät nyttigt" "ta ett äpple" och så vidare.
De allra flesta som jobbar pedagogiskt med kropp och hälsa jobbar så idag.

It´s all about me said...

jo men jag tänker ju så! Jag äter nyttigt varje dag och frukt, jag tycker OM nyttig mat, Jag tycker inte om snabbmat öht!! Jag ÄLSKAR frukt, men jag blir så hysteriskt hungrig och det är DÅ kroppen inte kan behärska sig... detta händer bara dessa perioder, som nu, då jag tränar massor... så jag försöker dra ned på träningen och ägna mig mer åt att gå (något jag älskar) och då minskar svimnings-attackerna då jag bara måste ha i mig supersnabba kolhydrater...

Alltså, om jag har missat att äta var tredje timme eller inte har mat FÄRDIG direkt när jag kommer hem från jobbet eller träning så typ känns det som jag ska DÖ, och det enda som räddar mig då är typ choklad eller godis... that´s my issue, inte att inte äta nyttigt.

Men jo, jag vet att det är värdelöst att tänka "Jag får inte". Det är dock bara denna vecka, för att utmana mig själv, eftersom det strider mot mitt annars så himla sunda och nyttiga liv liksom. Jag dricker aldrig (typ), röker aldrig, tränar mycket, bakar allt bröd själv, frukt jämt, nyyyttig mat osv osv.. VADFAN ska snasket in och FÖRSTÖRA för?!?!??!

Anonymous said...

Du äter alldeles för lite i min mening! Jag fattar att du är hungrig med så tafatt frukost till att börja med! Till lunchen är det också väldigt lite..

TIPS.. du måste få mera volym på tallriken. Fyll på med MASSOR av grönsaker (kokade eller wokade!) PLUS en grönsallad också! SAMT ditt kolhydrat&proteinintag (i lagom mängd)) för måltiden. Ät mycket av sånt som ger lite Kcal! En frukt till efterrätt.

Drick massor emellan. Låt det inte gå mer än 4h mellan måltiderna och försök DRICK dej mätt där emellan. Att du känner dej hungrig är inte ett tecken på att du ska dö..

Smoothies är bra, visst, men det är massa energi och hur mätt blir du av den? Inte lika mätt som om du proppar talriken full med grönsaker och sallad Då skulle du även ha klarat dej på EN tortilla som det är väldigt mkt energi i.

En godisdag i veckan, max 200 gr gäller för mej. Och tänk intelligent även där.. godisdag behöver inte betyda att du väljer den värsta sorten eller en hel chokladplatta eller chips.

Försök få in rutiner i ditt ätande.. frukost, lunch, middag, kvällsbit. PLANERA träningen därefter. Du kan inte strama åt kosten så hårt om du förbrukar 700kcal på en dag, du måste få i dej tillräckligt!! Välj vilken grej du satsar på.

Hoppas du fick ut något av mina tips!
Kram!

It´s all about me said...

jag har rutiner, det får inte gå mer än 3h emellan för då svimmar jag, äter oftast alltid frukt vid 10 och sen vid 15 igen, sen senast 18 när jag kommer hem och sen nått på kvällen...

Min lunch var JÄTTESTOR, alltså jättestor sallad som jag blev svinmätt på. Och så kom jag på att jag ätit massa solrosfrön.

Och jo, jag brukar bli mätt på en smoothie som innehåller massa frukt, bär och infrön...

Så helt ärligt fick jag inga direkta tips av ditt inlägg, allt det du skrev var självklarheter (men tack ändå!) Däremot vill jag gärna ha tips på vad du tycker är en bra frullis:)

och du har en poäng i att en smoothie innehåller en massa energi..men det är ju så gott och jag blir så pigg, jag älskar att mixa ihop allt och dricka mycket - smaskens! Helt kräämigt av alla frysta bär liksom, har typ en hel låda i frysen med bär och frukter av alla de slag!

Misstänker dock oxå att det är så att jag ofta äter för lite mat, och då komemr godissuget..

I vanliga fall äter jag 2 stekta ägg med lite feta till frukost och en smoothie (på mjölk, bär, jordgubbar, linfrön, ibland lite honung). Är det verkligen en så liten frukost? jag brukar hålla mig mätt på det i flera timmar!! Och det är ju massa protein i 2 ägg liksom! Jag trodde ärligt att det var en ganska bra frukost!?

Lunch vid 12:50 skulle stå 12:15 faktiskt, så det har där gått 4h sen frullis vilket för mig är alledles för länge, men idag var det lite så...

Jag har dock gått upp i vikt av att ha börjat äta såhär "ordentlig" frukost; förr åt jag typ 3 knäcke med kalkon och avokado till frukost (!) och blev mätt på det...

Vad tycker du man ska äta till frukost?

Lunch har jag IBLAND sallad (ett par ggr v) men oftast har jag typ kyckling/fiskgryta med massa grönsaker och ris/potatis. Mina maträtter brukar bestå av massa proteiner och grönsaker, faktiskt! Och det är bara när jag rör på mig så mkt som jag konstant är hungrig...

underytanjag said...

Maken har det här problemet. Finns nåt hemma så äter han upp det. Jag handlar inget, gömmer barnens lördagsgodis och farmors kakor.. Det enda jag kan relatera till är när jag pluggade då var jag tvungen att ha något att tugga på hela tiden men jag lyckades hålla mig till typ skorpor och morötter. Men blir du så hungrig så måste du väl ändå äta mer speciellt om du tränar??

It´s all about me said...

Jo just ja; frukt till efterrätt brukar det bli!

Har du tips på bra saker med fååå kalorier som oxå är goda? :) Jag tänkte att ägg var en sån sak... och tar gääärna emot fler tips på detta, DETTA var ju ett bra tips kom jag på -bara du skriver något konkret please och taaack! :)

It´s all about me said...

Jag är ju student oxå, fan! Skit! :)

Jag ööönskar att jag kunde knapra i mig morötter, men det tål inte min mage, snyyft! Jag klarar att ha saker liggandes, så länge jag inte TRÄNAR!

Och precis, mitt problem är kosten då jag tränar. Allt blir fuckat. Plötsligt äter jag mer kalorier än vad jag gör av med, för att jag blir så hysteriskt hungrig. Detta händer inte mig om jag bara går en masa promenader. Då går jag alltid ner i vikt, och det ganska snabbt... då blir jag sugen på proteiner och inga kolhydrater, och kan ändå äta rätt mkt fett och ändå gå ner. Jag hittar inte balansen!

Min blodgrupp säger att jag ska träna LUGNT för att få slank kropp, och det verkar ju fan stämma...

It´s all about me said...

förresten...jag äter ju inte alltid så lite som idag alltså, denna vecka är NYTTIGHETS-GÄRNA-GÅ-NED-NÅGOT-VECKA, vill inte se ut som en groda på lördag då en kusin gifter sig. Hehe...ville bara förtydliga det.

annah said...

anna anna, jag har oxå låtit bli godis sen i söndags och måste oxå fixa detta. jag mår ju precis som du av att äta skiten, vi får peppa varandra o inse att det inte e värt det!

It´s all about me said...

Annah: exakt! Jävla kemikalieskit. Mår fysiskt DÅLIGT av det, min känsliga lilla kropp pallar ingenting av sånt där... De flesta verkar tänka att det bara handlar om onyttigt och kalorier, men som jag skrev tidigare så mår jag DÅLIGT av godiset; ont i magen, huvudvärk osv osv...typ av 5 bitar.

Min löning är mindre hård träning, faktiskt. Eller alltid färdig mat hemma.

Har suttit hungrig nu hela kvällen, eller sen efter min kvälls-timmes-powerwalk iallafall trots att jag var mätt när jag gick ut...

It´s all about me said...

inte löning, min LÖSNING.

Anonymous said...

Det jag menar är att smoothie, ägg etc. ÄR bra, men det går även fort igenom kroppen och därav dina hungerskänslor. Det ger inget för din mage att arbeta med! Och äter du frukt etc. som mellanmål så vänjer sej magen med att få något hela tiden.

Älskar du bär och frukt, sätt det på gröten istället samt mandlar och frön. Det ÄR du mättare på längre än en smoothie samt att du får ett tuggmotstånd som är bra för hela matsmältningen och känslan för att man har ätit.

Vill du äta ägg till frukost, varför inte som pålägg på grovt bröd? Samt massa persila, tomat och paprika på. Det mättar ju mkt längre.

Lite feta, solrosfrön och honung.. det ÄR jättebra energi, men det mättar inte mer än för stunden! Du ÄR du säkert jättemätt precis då du ätit, det betvivlar jag inte.

En stor procent i salladsingredienserna är vatten så därför är det bra att kombinera med andra grönsaker OCKSÅ!

Och du pratar mkt om frön, bär, frukt.. allt är ju skitbra!! Men inget du hålls mätt på trots att du skulle vräka i dej av det! Kroppen behöver det, men även mer än så. Speciellt om du menar att du ska orka röra dej så mkt som du gör.

Min kostrådgivare har tagit bort mellanmålen helt för mej och jag äter endast 4 ggr dag, och på samma sätt hur jag än tränar. Det är för jävligt, man är hungrig, det ÄR INTE lätt att gå ner i vikt! Och jag påpekar inte att du äter DÅLIGT eller har dåliga rutiner, du äter jättebra mat! Men vill man förändra något så hamnar man ibland att ändra något.. och med tanke på hur mkt du rör dej så borde det ju funka bara du tar bort allt extra..

Jag har hamnat att strama åt, ändra rutiner och tankebanor. Det betyder inte att jag har ätit dåligt innan, men jag har inte gått ner i vikt heller... Nu är jag redan på -4 kg!

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Sorry mkt stavfel!

Anonymous said...

Och egentligen vet jag inte egentligen varför vi har den här diskussionen?! haha.

It´s all about me said...

Mitt problem är dock att jag inte kan äta frukt eller fullkorn till frukost; jag får då så groteskt ont i magen att det inte är värt det, därför valde jag bort både gröten och fullkorns mackor -något jag alltid åt innan.
Mkt irriterande.
Mandlar, nötter och frön äter jag dagligen, och alltid frukt emellan måltiderna.
Jag ska försöka orka göra mer rotfrukter i ugnen, gjorde det häromdagen och det är ju smaskigt som sjutton! Vet inte varför jag inte gör det oftare...

Jag kan inte äta så mkt saker som andra kan äta pga min mage. Jag misstänker att jag har en släng av IBS, vilket jag ska utreda (sen). Jag får ont av VÄLDIGT mkt. Stekta ägg har & hemmagjord smoothie mår min mage BRA av, men du har säkert helt rätt...däremot brukar jag inte alls bara hålla mig mätt för stunden på det, utan ända fram till lunchen. Så...jag håller mig faktiskt mätt på det! Ibland blir jag dock lite hungrig efter 2h, då tar jag ett äpple eller liknande ( men jag GÅR ju oxå alltid till jobbet mellan 3.3-4.5 kilometer, så då förbränner jag ju en del av frullisen)

Jag tror det handlar om att ta bort det där lilla extra (som blir mkt extra...) Jag önskar att jag hade din underbara disciplin Anki, att gå ned 4 kilo sådär, det är så himla duktigt!

Får jag fråga hur mkt du väger? Eftersom du har som mål att gå ner 10 kilo. Jag undrar lite vad som är rimligt för mig, egentligen? Jag HAR gått upp, men jag känner oxå hur mina ben är totalt spända av muskler och M skämtar om att jag har muskler som en häst på benen - hehe.

Jag lider dock av att inte ha diciplin och jag ska hitta min väg! Jag ska!

Persilja har jag typ aldrig köpt, men det är gott. Tack för tipset! Älskar paprika och det är så jääävla dyrt, så det köper jag aldrig, men allt för hälsan - så är det ju.

Jag vet att jag äter helt ok, problemet är just att jag äter för lite mat ibland o då fyller jag typ ut det med skit för att jag nästan svimmar:/

Tack för dina inlägg Anki, råd och tips, men framförallt så sporrar du mig genom att vara så lykad som du är med detta!!!

It´s all about me said...

jag blir iallafall sporrad Anki, även om både du och jag vet vad man egentligen ska äta (och du allra mest eftersom du har specialrå från en PT!! Något jag verkligen skulle behöva!!).

Jag vill alltid ha råd och tips på nya matgrejjer som är bra, tex de där hemmagjorda tortillasarna som du skrev om...det vore perfekt.

Du borde starta en matblogg du med. Min är lite seg.. men jag har gott recept på fisk och potatis-sopa från förra veckan jag ska lägga upp när jag orkar!

Anonymous said...

Alltså jag VET att du kan allt det här redan, jag vet inte varför jag svevar ut så i mina inlägg, men jag ÄLSKAR, fullkomligt ÄLSKAR, att prata kost.. så jag får skylla på det!

Sen är inte JAG insatt i då man är vegetarian, förstår att proteinet och säkert allt annat också får en annan betydlse då. För oss som inte är vegetarianer är ju inte risken så stor att vi ska få i oss för lite protein..

Jag kommer inte att avslöja min vikt innan jag är klar med detta projekt! :) De huvudsakliga måtten som jag går på är att fettprocenten ska ner och muskelprocenten upp.

Jag tror också att om du lämnar bort "allt extra" så går du ner i vikt. Och du har ju inte mkt att gå ner! Mitt sitter på sen graviditeten och sköldkörtelbekymren så det känns segt som klister. Jag kan säga att -4kg inte känns NÅGONSTANS, och inte syns det heller (trots att några påstod det idag)..

It´s all about me said...

Jag ÄLSKAR oxå att prata kost och sånt, jag skyller oxå på det! :) Jag skulle gärna utbyta smarriga recept och sånna saker med dig. Den mat du lägger in i din blogg ser ofta ut som om den hade kunnat vara gjord av mig, åtminstone samma innehåll som min mat brukar ha (iallafall den mat du lagt in sen du börjat med din PT!)

Jag måste dock påpeka att jag inte är vegetarian, jag är semi-vegetarian :D Jag äter ju liksom ägg, fisk, skaldjur och dessutom FÅGEL (kyckling/kalkon), så förvisso blir proteinintaget en smula begränsat men inte helt. Fisk är dock favoriten.

Idag får det nog bli en smarrig räksallad, yum!

Jag vill gå ner ca 7 kg för en sundare vikt, imorse stod iallafall vågen på lite mindre äntligen (men fortfarande mkt mer än t.ex. vid årsskiftet) Förra årsskiftet vägde jag 3-4 kg mindre UTAN att träna så himla mkt.

Och jag vet att det inte är all about vikt, men jag känner mig rätt tung och klumpig och vågar tex inte gå och simma - som annars är en jättebra träning för mig. Jag kan heller inte ha tighta tröjor längre eftersom byxorna spänner åt så mkt numer att jag får en jävla fläskmage som jag HATAR.

Nu dax för lite sen frukost (ledig freadgar), sen body pump 11:30 med antagligen Majja!

Ps. 4 kilo ned BORDE ju synas på dig, så mkt extra har du ju inte heller liksom!! Många av dina kilon lär ju vara rena muskler!

Emmama said...

Åh kämpa på kompis! Jag ska också köra ett ryck nu för jag vill dels gå ner några kilon men mer generellt komma i bättre form. Jogging och bra mat, mindre kolhydrater (min last..) och så nåt gott då och då.. Lycka till!

It´s all about me said...

Detsamma Emmama; lycka till! Jag har dock fan inte gått ner nått i veckan trots kämpandet, det är en sak som gör det hela lite osporrande, men så får jag ju inte tänka... godis är INTE BRA FÖR KROPPEN (godis för mig = kakor, glass, chips, lösgodis, choklad, allt sånt) Men jag tänker inte vara utan det helt sen, det pallar jag icke!

Jag är helt into body pump nu; 2 ggr v + konditionsträning !!

Sussie said...

Intressant att läsa alla kommentarer om kost o mat.

Tänkte bara säga att jag bakade semlor idag med mkt råg o kornflingor OCH tomat i. :)
Det blev jättegott med tomat i. Kenneths kommentar var att "de ör mkt godare än förra gången.." :)

pim said...

Mängden mat är väl olika för person till person. För mig lät det också väääldigt lite om jag ska jobba. Gör jag en tonfisksallad gör jag sallad, 1 burk tonfisk, 2 tomater, 1 paprik, 1/3-1/2 gurka, blomkål etc.. och 2 stekta ägg till frukost skulle jag aldrig klara mig på..jag åt 14 smörgåsar en gång inna jag blev mätt..men jag skulle gärna byta med dig och bli mätt på så "lite"

hoppas din viktnedgång går bra iaf och att du når dit du vill :)

Anonymous said...

Testa och reg dig på viktklubb.se eller liknande och skriv upp allt du äter + hur du tränar i ett par dagar, då får du full koll på kalorier in/ut. I slutänden är det ju allt som räknas när man vill gå ner i vikt, förbränna mer än vad man sätter i sig.Jag har själv varit med och det funkar verkligen, tappade 2-3 kg bara första veckan.

Lala said...

Men AK!! precis så där är jag oxå!! jag KAN INTE BARA ÄTA LITE. jag VRÄKER i mig! Typ som en ätstörning för sen mår jag skitilla och fattar inte varför jag inte slutade i tid! Fan vad stört egentligen. För mig är det allt eller inget!

It´s all about me said...

Lala: äntligen någon som fattar, fan vad skönt! Allt eller inget, exakt så! Det ddär med måtta existerar typ inte i min värld....

Jag vet allt det där som anonym skriver med "allt räknas" osv. Men herregud, jag skulle inte VILJA gå ned 2-3 kilo första veckan, det vore totalt osunt för MIN vikt att tappa så mkt..och dessutom orimligt då jag har ett normalt BMI...men gärna vill sänka BMI:t något;) Allt är ju väldigt individuellt...men det funkar inte så bra eftersom det spelar ingen roll hur jag VET att jag ska göra, jag har inte diciplinen + att jag har väldigt svårt för att gå ner och lagrar precis allting. Jag är en sån som kan kämpa med att gå ner ett kilo, sen på en dag går jag upp det igen eftersom jag just den enda dan inte tränat eller har varit på typ fest.

Jag är med på shapelink förövrigt, men där skriver jag bara upp träning. Det är skoj! Jävlar vad mkt tid per vecka det blir på det där..

Pim: Alltså om jag skulle äta 14 mackor (vilket inte ens får plats i mig) så skulle jag väga kanske 150 kilo nu? Vissa har bättre ämnesomsättning än andra... du är ju tex skitsmal (utan att träna?) och jag vet andra som är så oxå; en på mitt jobb kan inte ens gå på spinning för gör hon det blir hon så smal att hon försvinner. En annan kompis får SERIÖST rutor på magen om hon kör magmaskinen på gymmet en enda gång. Fan vad orättvist det är. Jag rör på mig VÄLDIGT mkt, men ja... När jag var yngre var jag sån, sådär jättesmal alltid och kunde gå ner lätt. Fan.

Plötsligt bara från ingenstans kan jag dock gå ned i perioder, utan att veta varför, utan ansträngning och trots att jag äter en del onyttigt.

Jag ska lyda min läkar-kompis Lenas råd: SKIT I VIKTEN, det är HÄLSAN som räknas och jag är bra som jag är och har en BRA hälsa med mkt motion och inga cigg eller fyllor:)

It´s all about me said...

Sussie: Fan vad kul att toamtbrödet uppskattades! Gillar när folk gör mina tips och får lyckade resultat! :)

Sussie said...

Jahhh.. det ska bli mer semlor med tomat i.
Jag bakade en uppsättning till idag, för att de skulle räcka i 2 veckor (de med tomat åt vi nästan upp direkt) för jag vill inte ha nåt annat bröd nu mer... La morot i den andra uppsättningen (för att tomaterna var slut) och det var också riktigt nice. :)

It´s all about me said...

Sussie: Men eller hur, och när man hittat sitt favvo hembakadebröd fattar man knappt hur man NÅGONSIN kunnat äta KÖPT bröd! Köpt bröd är så jävla äckligt jämfört, man riktigt KÄNNER konerveringsmedlen och alla tillsatser i munnen liksom, fy... Inget går upp mot hembakat. Jättekul att du hittat rätt nu! :) Har du testat med massa kryddor oxå? Spiskummin, vitlök..? Sen kan man ju ha i massa annat oxå; basilika, oregano... och TÅL ni frön skulle jag rekommendera att du smyger i lite solrosfrön (osaltade); de märks knappt men innehåller massa bra saker!

Lala said...

vart är dessa brödrecept? din matblogg?

It´s all about me said...

MIn matblogg ja... fast att lägga in tomat var mitt recept + att jag skrev just till Sussie att testa med tomat, eftersom hennes bröd inte blev så uppskattade hemma :D Hitta till ett av mina recept med bröd och klicka på lablen...

pim said...

Din kompis Lenas råd är bra. det kör jag med när folk klagar på min vikt..:)

Unknown said...

Pim: med det som Lena sa syftar jag på att jag kan springa en mil, tränar regelbundet och har god hälsa. Tränar man och rör på sig spelar några extrakilon inte så stor roll! Det går ju åt andra hållet oxå, man kan ha halvtaskig hälsa fast man är jättesmal, typ att man lever på skräpmat... jag har en kompis som är så. Skitsmal och lever på skräp. Typ alla mina vänner är extremt smala :)

Jävlar vad mkt kommentarer det blivit här nu... jösses.