Thursday, November 05, 2009

Tackar nej till experimentet svinvaccin.

Jag hade faktiskt bestämt mig för att ta vaccinet mot svinis. Efter mängder med diskussioner med kollegorna på jobbet (som är utbildade inom läkemedel), efter funderingar hit och dit samt era tips, var det egentligen bara ett argument som fick mig att bestämma mig: solidaritet.
.
Så inför morgondagens inbokade vaccinering på jobbet började jag idag fylla i Hälsodeklarationen och ba nej, something isn't right. Jag vill inte vara en försökskanin! Hon som typ beställt allt vaccin på jobbet sa lite halvt skämtsamt men var inte så gnällig, du hade ju bestämt dig. GNÄLLIG! Är man gnällig när man ifrågasätter, inte blint följer statens rekommendationer och väger argumenten fram och tillbaka? I don't think so.
.
Här är mina argument emot för egen del:
  • Vaccinet är alldeles för nytt. De vet inte om man behöver fler doser, hur länge det sitter i, vilka långsiktiga biverkningar som finns...Alla kliniska prövningar är gjorda i rekordfart.
  • Att virus ofta kommer tillbaka muterat, och då ännu värre. Har man redan ett naturligt immun mot viruset klarar man sig bättre (tänk t.ex. varför gamla inte behöver vaccinera sig - många har skydd genom influensor som härjade på 50-60talet).
  • Man kan smitta trots att man är vaccinerad (så här ryker solidaritets-argumentet), även om risken kanske minskar. Å andra sidan är det ju lättare att veta att man smittar om man verkligen är sjuk och kan stanna hemma, och inte går runt frisk men ändå bär på smittan?
  • Jag erkänner att jag är paranoid och tycker inte det är helt omöjligt att allt är ett jippo för att tjäna pengar, alternativt gallra, testa... (Ja, jag har läst 1984...)
  • Tillverkarna är friskrivna allt ansvar om något skulle hända.
  • I Tyskland tycker de att vi är dumma i huvvet som har det här vaccinet, eftersom det har ett annat som inte innehåller en "massa" farliga ämnen.
  • I Tyskland ska man INTE vaccinera sig om man är gravid, i Sverige ska man. Detta är ytterligare tecken på att ingen egentligen vet någonting. Jag litar heller verkligen inte mer på svenska staten än den tyska.
  • Några har dött relaterat till vaccinet, många blivit sjuka.
  • Jag är inte i riskgruppen, så av egoistiska skäl eftersom solidaritets-argumentet redan har rykt. Alla som har dött av svinis har varit i någon av riskgrupperna.
  • Förr var rökning bra, och p-piller var inte skadligt. Jag litar inte på folk bara för att de är utbildade på området, det enda som bevisar något är tiden...
  • Fler dör i vanlig influensa varje år, men det skrivs det inget om eftersom det mest är
    gamlingar som ryker, och det klappar ju staten händerna för - hurray, mindre pension att betala ut!
  • Vaccinet är ju för bövelen ändå bara effektivt i max ett år! Sen måste man ta ett nytt, och ett nytt, och ett nytt... Tillslut är man resistent och har inget skydd mot framtida influensor och virus som med all säkerhet kommer dyka upp.

All in all är jag ju naturligtvis ingen expert, but I've got a feeling...

29 comments:

HannaElin79 said...

Ungefär så jag känner också, men visste inte hur det går till i Tyskland - intressant! Min syster som är forskare på Folkhälsoinstitutet måste jag ta ett snack med, hur går snacket där bland dem egentligen? (nu är hon iofs mammaledig men något kanske hon snappat upp, haha)

Diskussionen lär fortsätta :)

It´s all about me said...

Ja snälla Hanna, prata med din syster!!! De på mitt jobb samarbetar ju med läkemedelsverket, smittskyddsinstitutet osv, men jag köper inte riktigt det där att de tror blint på dem bara för att de är utbildade på området. Faktum kvarstår ju att INGEN faktiskt vet! Och om ingen vet, kanske det är lika bra att avvakta med vaccinet? Om man klarar sig kanske man kan ta sig en funderare nästa år + se hur sjukdomen utvecklar sig...

Och det med Tyskland fick mig extra frågande, men folk säger ju bara "ärsh, jag litar mer på svenska staten än på Tyskland.." Det kan jag ju säga att jag inte gör, i dagsläget varken mer eller mindre på den ena eller den andra, vilket stärker min tes om att ingen har någon jävla aning om det här vaccinet.

Anonymous said...

Jag känner på samma sätt som dej! Men det känns lite som ett dilemma ibland.. jag är rädd för både influensan och vaccinet! Dock lite mer rädd för vaccinet just nu..

It´s all about me said...

Anki: Också mer rädd för vaccinet! Man tar ju även bort det naturliga immunförsvaret - som kommer bli sämre generation efter generation om vi vaccinerar oss mot allt...

Hanna B said...

Såg ett inslag på nyheterna igår om en jämförelse i Europa att Sverige är det land som "satsar" mest på vaccin, i Bryssel och Moskva är det inte alls samma hype. Det för att dra paralleller till Tyskland, varför är Sverige så rabiata?

Ang min syster så är det helt klart att det är svårt att sammanställa mycket forskning, till exempel går det inte säga vilket som är mest skadligt för kroppen - fett eller socker. Inte ens forskare kan enas, så det finns många divergenta forskarrapporter kan jag lova. Min syster forskade dock senast om alkoholvanor/bilkörning, jämförelse med USA och Sverige. Väääldigt intressant jobb om inte annat :)

Sussie said...

Jag håller med dig, men alla rapporter om barn som stryker med skrämmer mig förnaskat.
Mina söner har båda två visat tendenser att förkylningar sätter sig i lungorna på dem. Oliver låg inne på sjukhus pga det.. William fick medicin i tid. Vad händer nu då alla sjukhus är fullsatta? Det är svårt att få vård annars också. :P

Skulle det bara gälla mig så hade jag struntat i vaccinet.. men nu är det inte så..

It´s all about me said...

Hanna: skitintressant jobb, och det är ju liknande saker jag vill jobba med - därav min utbildning! :) Ja, inte medicinska forskningen, utan den samhälleliga på området. Och exakt - varför är Sverige så rabiata? Och så oförsiktiga att vi lagt in farliga ämnen för att det blir billigare så, när det finns vaccin utan... Sveriges filosofi: Hellre massvaccin av lägre kvalitet, än högre kvalitet och färre vaccinationer. WTF..?

Sussie: Jag förstår. Och som sagt - vore jag i riskgruppen eller hade barn/familj som var i riskgruppen, skulle mitt ställningstagande vara annorlunda! Man ska dock ha in mind, att vaccinerar man sig nu, har man mycket sämre skydd när viruset sedan kommer tillbaka muterat och kanske orsakar större skador!

Sussie said...

Jo jag vet... men pest eller kolera? Vad man än väljer så är det dåligt.

It´s all about me said...

Pest eller kolera kanske, men jag ser det inte så... Jag ser det som att svinis fortfarande är i kultingstadiet, och jag får den hellre nu än sedan när den vuxit till sig till ett riktigt svin! Klarar man sig inte nu, kan man ju utgå ifrån att man verkligen inte hade klarat sig i framtiden heller. Chansen är större nu om man bygger upp sitt immunförsvar. Så är iallafall min teori, så det är nästan så att jag hoppas på att få svinis nu. Fast självfallet utan att dö eller ens hamna på sjukhus. Hard to tell...

Sussie said...

Men så kan man inte tänka om sina ungar! Klarar de sig inte så hade de inte klarat sig i framtiden heller?
Som mamma gör man precis vad som helst för att skydda dem, om det så bara är för stunden.

It´s all about me said...

SJÄLVKLART! Jag bara menar att man kan ha olika synsätt gällande vad som är att skydda. Jag har både hört läkare som sagt att det gör saken värre med vaccin, och tvärtom. Därför är det ju egentligen svårt att veta vad som egentligen skyddar barnen mest? Vaccin ger ett sämre immunförsvar, samtidigt som det skyddar för stunden. Men sen då? Alla andra virus? Största skyddet vore ju att isolera sig totalt från omvärden, men det går ju inte heller. I vissa länder vaccineras INTE barn och INTE gravida, eftersom det kan vara mer skadligt. I Sverige tänker vi tvärtom. Vad är egentligen rätt..?

Om jag hade barn skulle jag också göra vad som helst för att skydda dem, detta skulle jag aldrig, aldrig ifrågasätta!

Weronica said...

Jag håller med dej. Blir INGEN vaccinering här !!!!! Att flera DÖTT pga vaccin är scary shit !!! Skulle jag få det nu, så får jag hellre ligga hemma en vecka och sen vara imun. Känns onaturligt med att vaccin som ingen egentligen har någon koll på. Och hade jag haft barn så tror jag inte jag hade vaccinerat de heller.

It´s all about me said...

Weronica: WORD!

Men som sagt: riskgrupper är en annan femma...

Kikan said...

Ah vad svårt detta är... fast jag har bestämt mig för att ta vaccinet när vi får det på jobbet (när det nu blir....) Men jag är precis lika skrajj jag med...och skeptisk. Men samtidigt är ju inte vaccin bara av ondo, det är ändå ngt som gör att vi faktiskt lever längre idag. Men som sagt, jag köper helt klart alla argumenten...

Kram Kikan

It´s all about me said...

Det är svårt, men så länge man gör ett aktivt val själv och inte bara flyter med...

Jag hade oxå tänkt vaccinera mig när de kom till jobbet, men ändrade mig, så jag satt och kollade på när alla andra gjorde det i fredags..!

Limpy said...

Superbra! Var kommer din fakta ifrån? Jag vill gärna trycka upp den i ansiktet på människorna här på mitt jobb(läkemedelsföretag).

It´s all about me said...

Limpan: Jag jobbar oxå på läkemedelsföretag, läskigt värre! Har dock inga enhetliga källor, måste väl ändå säga att mycket är samlat från diverse olika källor, samt eget förnuft...vilket kanske inte håller i längden.

Det är samlad fakta från olika artiklar, vårdguiden, nyheter från USA... Nästa gång ska jag publicera källor, promise!

räven said...

Jag har en sambo som är i en riskgrupp, beroende på vart man bor i detta avlånga land. Detta känns lite läskigt och är en av anledningarna till att jag hade hoppats att ALLA som får möjligheten faktiskt vaccinerar sig. Då kanske han hinner få vaccin innan någon smittar honom... För dig och mig kanske det bara är en vanlig influensa, men för honom verkar folk vara väldigt oense om hur illa det kan bli.

räven said...

(Och jag menade inte att vara otrevlig i min förra kommentar. Det vara bara en ventilation av oroliga tankar.)

It´s all about me said...

Räven: Om han är i riskgruppen, så är han antagligen vaccinerad själv och därmed skyddad = blir inte smittad även om han träffar folk med svinis?


Förstår dig annars absolut gällande rädslan, menar bara att om man ska vaccinera sig för andras skull, så är det väldigt, väldigt mycket annat man ska göra för andras skull också (hoppas du inte uppfattar detta som otrevligt!), och som argument i min blogg anför jag även att man kan smitta trots att man är vaccinerad! ...och bli sjuk år efter år, så... solidariteten, som var mitt främsta argument först, veknade lite där eftersom man kan smitta ändå.

It´s all about me said...

Ouups, ännu inte vaccinerad? Men, varför har han inte vaccinerat sig, har det inte funnits vaccin? Jag uppfattade det som att riskgrupperna vaccinerades först; nu har det ju redan gått över till utanför också. Får man fråga varför han inte vaccinerade sig innan..? (vanligt fråga, ingen anklagande ton! :))

räven said...

Han har inte fått vaccinera sig ännu. För han räknas inte som riskgrupp där vi bor, men när vi läst om vaccininfo på andra ställen i landet skulle han göra det. Typ så.
Vi fortsätter helt enkelt vänta på det där vaccinet. För vi kommer ta det! :-)

It´s all about me said...

Det är just sånna här saker som gör att jag blir ännu mer osäker - inte nog med att det är olika rekommendationer i olika i olika länder, det är olika inom samma land också... Hur kan man vara en riskgrupp i t.ex. Stockholm, men inte där du bor (eller tvärtom)? Antingen är man i riskgruppen, eller inte. Oavsett är ju oftasten vanlig influensa minst lika skadlig, såvida han inte har problem med sina lungor (men då hade han nog ingått i riskgruppen varsomhelst). Hoppas allt går bra och att han inte hinner bli sjuk innan vaccinering!

räven said...

Ja för honom är vanliga influensan nog ungefär lika skadlig. Den är inget vi vill ha hemma hos oss...
Hittade ett pressmeddelande idag om dilemmat jag skrev om innan. Att vara i en riksgrupp eller inte.

http://www.diabetes.se/5736.epibrw

Och ja jag håller med dig att det
är helt sjukt att alla säger olika saker och att dom som liksom ska veta, dom som man vill kunna lita på (typ läkare) är så oense om vaccinets vara eller icke vara.

Fast dom som är emot ett vaccin för influensa med argument som att kroppen måste skaffa sig ett eget immunförsvar och om man tar vaccin kommer bara nya andra sjukdomar istället, dom kanske är emot ett vaccin mot diabetes också? Jag läste nyss om människor som var emot detta i ett forum på en nyhetstidning och blev lite ledsen. Jag skulle bli fantastiskt glad om ett vaccin för diabetes typ 1 blev tillgängligt. För tänk om eventuellt kommande barn här hos oss skulle slippa den här dagliga processen med blodsockermätningar, insulinsprutor, läkarbesök mm. Vilken dröm det vore!

It´s all about me said...

Skillnad på vaccin och vaccin tycker jag, man måste ju väa fördelarna mot nackdelarna. Ett vaccin som hjälper mot diabetes tycker jag inte går att jämföra mot vaccin mot svininfluensan! Måste dock läsa på mer om det för att inte trassla in mig, men rent spontant låter det som helt skilda saker.

Jag trodde förövrigt diabetes var allmän riskgrupp över hela landet? Märkligt.

Hoppas han håller sig frisk!

räven said...

Ja, jag tycker också det är skilda saker. Men dom som argumenterade emot (som troligtvis inte har någon som helst kontakt med sjukdomen)använde faktiskt samma argument som många gör mot svininfluensans vaccin. Kändes väldigt konstigt, tycker jag.

Nu ska jag sluta vaccinations-kommentera. :-)

It´s all about me said...

Räven: Du får kommentera hur mycket du vill:)

Jag tror dock rätt mycket på ett naturligt immunförsvar, men till en viss GRÄNS. Skulle det finnas vaccin mot cancer och liknande, skulle jag inte tveka... när det gäller en influensa som i SIG är relativt ofarlig tror jag mer på naturligt försvar, speciellt med tanke på det vaccin Sverige har valt och hur otestat det är...

Anonymous said...

varfor inte:)

It´s all about me said...

Que?