Wednesday, December 29, 2010

Året som gick…


I januari tog jag examen i offentlig Rätt genom att lämna in världens längsta uppsats (100 sidor tror jag att den blev) och opponera på en mycket sämre. Min medskribent och jag fick högsta betyg.

Med guldigt examensbevis åkte M och jag på treveckors-resa till Puerto Rico. Jag var svinnervös och förväntansfull på samma gång eftersom jag inte hade varit där sedan 2006 och då ägnat mig åt diverse mindre roliga saker som involverade både domstol och tårar. Vi hyrde hus vid stranden i Luquillo och reste runt som galningar, snorklade oss till russin och grillade på terrassen var och varannan dag. Jag fick även uppleva den största sjösjukan i hela mitt liv där jag var redo att kasta mig i havet åt hajarna efter att både spy och tappa synen. Vi träffade en massa gamla vänner till mig och lärde även känna min bloggkompis Petchie.

Så fort jag kom tillbaka på svensk mark igen ringde min danska chef och meddelade att det hade varit panik när jag var borta, och erbjöd mig ett heltidsjobb med månadslön direkt för företaget istället för timtjänst genom bemanningsföretag som tidigare. Jag satte lönekravet högt och fick bara tusen mindre än önskat, och en enorm mängd förmåner. Lycka!

Jag reste till Norge och till Danmark minst fem gånger med jobbet och jobbade arslet av mig hela våren. Framåt maj köpte M och jag en sprillans ny bil cash och jag började övningsköra. Samtidigt började jag blogga om böcker och några månader senare började jag blogga om böcker för västkustens tidning Bohusläningen. Mamma gifte sig med Klas på Lidingö och flyttade tillbaka till Nacka, och jag började sticka. Under året har jag hunnit med diverse halsdukar och sjalar.

Sommaren kom och efter spa-hotell och cykelutflykt i Helsingör med teamet jag tog ut hela tre veckors semester. Jag sprang en halvamara på egen hand (2.1 mil på 1h och 56 min), och tredje loppet för sommaren (Lidingöloppet tjejvarianten). De två tidigare var vårruset (5km) och Blodomloppet (10.1km på 54min). Ryggen tog alldeles för mycket stryk och jag fick gå till sjukgymnast - vilket int hjäpte, så jag var till både kirurg och två sjukgymnaster till. Vi åkte till skärgården, roadtripade runt i Dalarna och Västmanland, åkte till Gotland och fick punka på nya bilen och upplevde världens regnoväder. I augusti åkte vi till San Pol utanför Barcelona och tillbringade fem dagar med kusinen och sötaste kusinbarnet Nerea, och sedan gifte sig mina kompisar Oliver och Louise. Jag avslutade sommaren med sommarkonferens i Helsingör med jobbet.
,
Under hösten jobbade jag vidare, fick ny chef och åkte på utbildning i Holland och lärde mig mycket om mig själv. Jag lovade på utbildningen att skriva klart min bok till december 2011, och sedan dess har jag levt, andats och tänkt min bok som påbörjades för 7 år sedan. Jag har förutom skrivandet läst som en galning (81 böcker). M och jag åkte till Wien och hälsade på Moni och strosade runt på österrikiska gator och åt sötsaker, såg Kommando Elefant och skrattade. Jag bytte gym och gick till en PT men ryggen pallade inte, övningskörde och har lärt mig krypkörning, backa runt hörnor, parkera och köra i trafik – mest i mörker och i snö. Jag höll föredrag inför typ 70 pers på konferens och pratade på en hel del möten om nya regler på jobbet och fick bra respons.
.
I december fyllde jag 30 och hade fest, och i present fick jag en resa till Irland av Martin, världens finaste halsband från Eva Attling av mamma och en Ipod av pappa. M och jag bestämde att bli sambos i mars. Julen firades hos mormor som vanligt, och snart är det nyår.
.
2010 har varit ett mycket bra år med en rejäl dos av vuxenpoäng.

2011 är året då jag ska ta körkort, skriva klart min bok, bli sambo, åka till Irland, Spanien och USA och gå ned fem kilo.

No comments: