Tuesday, February 19, 2008

Tack och hej:

Med tanke på min misslyckade"löneförhandling" gällande fortsatt extrajobb på mitt jullovsjobb, blev jag smått förbryllad när jag idag för andra gången på en vecka blev tillfrågad om jag inte kunde hoppa in i kassan (gärna typ en fredag 17-22:15). Så, för att sammanfatta: Jag blev tillfrågad för ett tag sen om jag ville jobba extra under terminen och jag sa jo, om jag får 10 kronor mer i timmen vilket jag hade sist inom samma kollektivavtal. Jag fick då ett nej, vi kan tyvärr inte ge dig den lönen. Och jag sa ok, då vill jag inte jobba extra tack.
Så, varför frågar de mig ändå? Är det något som var otydligt på vår typ tre meningar långa löneförhandling? Framstår jag som desperat? Eller icke-trovärdig?
Jag har mitt extrajobb på kontoret (jobbade t.ex. idag 10-17) och en kväll i veckan på Friskis. Jag har 210 (nya systemet) högskolepoäng och tycker mig vara tillräckligt gammal och kunnig för att kunna tacka nej till slavgöra för en ockerlön. Det kändes riktigt skönt att säga detta, om än lite mildare än vad jag skrev här, till dem. Dessutom fick jag förvånande nog förståelse till svar och att de gärna ville se mer av mig i andra jobb genom bemanningsföretaget eftersom mina referenser var bra.
Tydligen inte så bra att jag är värd en skälig lön dock.
Allt är relativt.
.
.

No comments: