Friday, January 11, 2008

Min (nästan) första löneförhandling:


-De var så nöjda med dig på jullovsjobbet, de vill gärna att du jobbar där på kvällar och så under terminen. Vill du det?
-Ja kanske det, men jag tycker lönen är lite dålig, jag vill ha 10 kronor mer i timmen isåfall eftersom jag hade tio kronor mer i timmen sist jag jobbade inom Handels
-Okej, jag ska kolla upp det
.
Två dagar senare:

-Tyvärr kan du inte få tio kronor mer i timmen
-Nähej, okej, då vill jag inte ha jobbet
-Jag förstår.
.
End of discussion.
.

6 comments:

Anonymous said...

Snakca om man känner sej uppskattad. Men bra att du sa NEJ, då kanske dem får lite att tänka på..

It´s all about me said...

ja, jag tänker inte sitta med LÄGRE lön än vad jag hade sist inom Handels. Noway.

egoistiska egon said...

har tänkt på det här ett par gånger: du är ju 10000ggr överkvalificerad för såna här jobb. finns det inga extrajobb som är lite mer mot din inriktning?

Pumita said...

Inte mycket förhandlingsutrymme där... De kunde ju ha bjudit till lite.

It´s all about me said...

Egon: På ett sätt jo, på ett annat sätt har jag väldigt dålig självkänsla och dessutom var jullovsjobbet en desperat handling. Jag vet inte hur jag ska hitta ett extrajobb som passar mig. Dessutom är det ganska skönt att slippa tänka + att inom Handels kan man jobba kvällar och helger. De flesta kvalificerade jobben har arbetstider då jag inte riktigt kan. Extrajobbet på kontoret jag har är dock relativt ok. Oftast får jag mest översätta juridiska dokument och det är helt okej! Men Egon; om du ser något får du gärna hojta till!

It´s all about me said...

Förresten: inom min "branch" är det så hård konkurrens att det känns omöjligt att få ett extrajobb. Och inom språk tycker jag inte det är så kul, tex som spansklärare eller så. Jag har som sagt dålig självkänsla kombinerat med en knepig utbildning som kräver hög kompetens vilket jag ännu inte har, om ens när jag är klar.