Tuesday, September 21, 2010

Demokrati och yttrandefrihet:

Ja, alla snackar om SD. Såklart. Och så även jag. Det här är mitt område, offentlig rätt alltså. Det är det jag har min examen i och är mitt hjärta. SD själva hänvisar allra främst till:
.
-Demokrati
-Yttrandefrihet
.
Gällande demokrati verkar SD- anhängare har missat att detta kompletteras med våra grundlagar som bland annat försäkrar allas lika värde. Se t.ex. RF 1:2 (" "den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värde", samt likhetsprincipen i 1:9 (allas likhet inför lagen skall beaktas, saklighet och opartiskhet iakttas). I RF 1:1 sägs även att den offentliga makten skall utövas under lagarna (legalitetsprincipen), det vill säga under bland annat regeringsformen. Om vi inte följer lagarna, har vi ju således inte egentlig demokrati. RF 2 kap. garanterar bland annat religionsfrihet och en rad andra mänskliga rättigheter (inkluderat hela EKMR).
.
Med yttrandefrihet följer vissa begränsningar. Som alltid. Se t.ex. RF 2:13. Bland annat får den begränsas med hänsyn till till allmän ordning. Det finns även rättsfall där yttrandefriheten får begränsas vid förtal av folkgrupper. Det SD gör är ju att öppet förtala muslimer.
.
Icke-bruna säger "idag är jag inte stolt över att vara svensk", men det är jag. Jag är mer stolt än någonsin. Aldrig har jag sett svenska folket reagerat så starkt! Så mycket demonstrationer, öppet förakt, politiker som vägrar samarbeta och genuint är förbannade. Äntligen ser jag politikernas glöd, jag ser människornas sorg, jag ser hur 94% av Sveriges befolkning går samman och protesterar. Äntligen!

4 comments:

Nathaly said...

Hej söt! Hur är det? Kram

Ylva said...

Bra att du förtydligade vad som gäller i demokrati och yttrandefrihet!!

Kikan said...

Tack själv för igår!!! Det var en mycket trevlig bloggstund! Och du är välkommen till Västkusten any time :) Kram Kikan

It´s all about me said...

Hej Natta! Det är bra, själv?

Ylva: Ja, somliga verkar ju inte riktigt känna till begreppen helt och fullt, eller tro att de gäller ovillkorligen ;)

Kikan: Härligt! Det kanske får bli en tripp.. :)