Thursday, September 02, 2010

Parti-testet...

Intressant, mycket intressant. Det här med frågor, enkäter, vinklingar, formuleringar. Jag har sagt hela tiden att det visst spelar roll hur utformningen av testet görs. Självklart, tycker kanske några. Inte, tycker andra. Men liksom, nu gjorde jag det här i både SvD och DN och frågorna behandlade samma sak men var helt olika formulerade och vinklade på olika sätt. Således sympatiserar jag tydligen mest med olika partier i respektive tidning. Kan dock tilläggas; i båda testen var jag allra minst socialdemokrat.
.
Det är nu bestämt vilket block jag tillhör mest inför valet 19 september. Hur gick det här till egentligen? Om någon hade sagt det här till mig när jag var fjorton hade jag svarat att personen i fråga var helt dum i huvvet.
.
DN's test hittar du HÄR
SvDs test hittar du HÄR

7 comments:

Ylva said...

Vilket vilket??

pim said...

jag blev också nyfiekn:)
jag gjorde aftonbladets och det var helt konstigt.dessutom vblev jag kristdemokrat...humpf...
förra valet gjorde jag dns test och det stämde på mig.. jag var övertygande det partiet jag röstade på och ska hålla kvar på det även nu..tror jag...jo..

It´s all about me said...

Fast stämmer och stämmer... det stämde med det du trodde att du sympatiserade med menar du? ;) Nej men ärligt, jag vet inte, jag blev väl lite förvånad men ändå inte helt. Jag vet ju att jag inte är sosse liksom, så hade jag fått mest på S hade jag blivit förvånad. Men ändå. Vill inte riktigt skriva ut det i bloggen, men jag kan gott säga det live eller sådär. Man vet aldrig vad det innebär i framtiden om man skriver ut det här...

egoistiska egon said...

Jag fick i stort sett identiska svar. Trodde jag faktiskt icke. Blev dock inte det minsta förvånad över vad det blev.

It´s all about me said...

Jag har nog levt lite i förnekelse. Jag har alltid varit miljöpartist. Trodde jag, ja. Fast å andra sidan ska man ju såklart inte lita sig blint på sånna här tester. De är skapade av människor med värderingar, och det är inte alla frågor som tas upp.

Anonymous said...

jag blev folkpartist i ena och vänsterpartist i andra. hur går det ihop liksom?

It´s all about me said...

Haha! säger ju det, sånna där test är alltid vinklade - medvetet eller omedvetet! Jag kom dock i samma block i båda iallafall...

Egentligen skiljer sig inte partierna så EXTREMT mycket ifrån varandra heller, förutom vissa extrema dårå (typ Sverigedemokraterna)...