Monday, January 08, 2007

Midjemått 2.

Det blev lite reaktioner på mitt inlägg om "normalt midjemått". Får jag ta tillbaka ordvalet "NORMAL" och ändra till SUND? Även om endel har över det som anses "sunt" så är de här måtten de jag hittade och inte min åsikt. Jag tycker det är, som någon skrev, bättre att gå efter mått än vikt iallafall. Och jag VILL ha en sund kropp. Jag vill inte gå utanför måtten, jag vill inte ha onödoga risker om jag opereras eller så...så, jag ville verkligen veta vad som var standardmåtten. Jag blev nog lite chockad att jag föll innanför "Under 80" men samtidigt minns jag då jag var så smal att jag säkert hade ett par decimeter mindre...och det är ju bara JAG. JAG som är lite fixerad, JAG som inte mår bra om jag skulle gå över måtten...Det finns ju viktigare saker i livet, men jag mår BRA och blir LYCKLIG av att träna och röra på mig. Jag gillar att ta trappan istället för rulltrappan, gå 1½hs promenader och inte käka snabbmat... Ingen vill väl vara osund, men ibland kanske det är bra att få svart på vitt ett "mått" så att man vet och kan bestämma sig för om man 1) tycker om sig själv som man är trots att man faller utanför standardmåtten eller 2) Inser att ojsan, jag kanske borde röra mig mer/ äta mer, vad vet jag... 3) Så som jag lever nu är rätt schysst.

Min insikt är att: jag har inte fet midja, men andra fettförråd, och jag MÅSTE skära ned på portioner och godsaker...för att JAG SJÄLV ska må bra. Annars lever jag ganska schysst.

Ps. Enda försvaret jag har för rökning är att det ökar ämnesomsättningen. Så mitt nyårslöfte kanske på allvar skulle vara att börja röka;)

9 comments:

Anonymous said...

hahaha, och hur SUNT är det att röka då;)

Anonymous said...

ja för det e ju verkligen nyttigare att röka ;) Och jag tyckte bara d lät konstigt med normal o onormal. precis som man e onormal bara för man e fet? men du ändrade ju till sunt så jag fattar vad du menar :) jag VET att ja e fet och jag kämpar iaf nu för att gå ner i vikt så hoppas jag lyckas. e helt inställd på det nu iaf :)

It´s all about me said...

ni fattar att det med att börja röka var ett SKÄMT va??

Anonymous said...

Jag var ironisk oxå;)

It´s all about me said...

sandra: vilken himla tur:)

Anonymous said...

jepp och mitt ;) efter betyder ironi det med :)

sara said...

fast rökningen kan faktiskt precis som du säger öka ämnesomsättningen. vilket gör att ämnesomsättningen minskar om man slutar. så det är ju fan dubbel bestraffning när man slutar. om man vill tänka mer på midjemåttet än lungorna alltså...

It´s all about me said...

Sara; jag VET att rökning öker ämnesomsättningen...men det är ju verkligen ett SJUKT sätt att öka den på! Med tanke på allt annat det gör...

Anonymous said...

det finns mycket mat som ökar ämnesomsättningen oxå..