Monday, January 14, 2008

Fina, fina skärgård, jag saknar dig så:

Jag saknar Skärgården så mycket att det nästan gör ont. Varje vinter är det samma längtan; bara sitta där på altanen och njuta tills det kommer en geting, gå ned till klippan och sola, stoppa tårna i vattnet och undra när det ska bli varmt, plocka kantareller, blåbär, baka bullar och sjunka ned i fåtöljen framför tv:n med dålig bild, spela kort tills man spelat alla spel man någonsin kunnat, höra en moppe på andra sidan viken och barn som skriker när de hoppar från hopptornet i vattnet, grilla på tomten, gå till kiosken och köpa en glass av det sura biträdet eller hennes tvillingsyster, leta efter fästingar och alltid få minst två stycken, stoppa termosen i cykelkorgen och trampa iväg till någon strand, höra vågorna, måsarna och båtarna, trä smultron på ett grässtrå och fascineras av alla spindlar, känna sig hemma, hemma, hemma och alltid vilja ha sommar för resten av livet.
.

5 comments:

Anonymous said...

Det låter precis som du skriver om Fårö. Underbart :)

It´s all about me said...

Samma känsla! :D Dessutom är det samma sand på min ö som på FÅrö, samma ursprung alltså. Såndär fin, vit och aaah!

egoistiska egon said...

underbart! och halva sommaren är att längta.

It´s all about me said...

Drömde om in Skärgård i natt, åh...sommar, sommar, sommar!

BlueCitrus said...

- suck -... Skärgården... Undrar om man någonsin vänjer sig hur bra man har det? Hoppas verkligen inte det. Va skönt du har fångat sommaren i skärgården... Bor själv i skärgården tack vare mina mysiga föräldrar som köpte när jag var liten, men när du skriver så längtar jag oxo. Fastän jag finns mitt i... Snacka om att träffa i prick!

Första gången jag lämnar en comment på din blogg. Råkade surfa in i gårkväll och blev fascinerad av allt du skriver.Känner igen mig själv i det mesta av det du berättar, fastän jag inte pluggar juridik och skulle vilja kommentera hur mycket som helst ;o) Inser att jag skulle få ett heltidsjobb till ett tag då hi hi! Lämnar iochfs en comment på ett äldre ämne, men jag kände att jag bara måste ;o) Tack för att du bjuder så mycket på dig själv Annaluna! Jag kommer igen på din "mat"-blogg oxo... Är själv sjukt svag för sushi och thailändskt. Har fått lära mig laga "mammas köttbullar" på thailändska he he. Har en god vän därifrån. Är man lycklig?

Ha det bäst!

PS. Har du smakat Geng Kai Sai No Mai? Det är starkt så att allt hår man har förångas på en sekund - men ljuvligt gott... (och man vänjer sig vid hettan ;o)