Saturday, May 03, 2008

It´s all about Knowledge:

Angående mitt inlägg nedan om den kära lilla/stora balkongspindeln, fick jag en spännande kommentar av Effell. Spindlar är inte insekter, vilket jag i mitt lilla okunniga sinne alltid trott. Pinsamt nästan, eftersom ni alla som följt min blogg vet hur fascinerad jag är av dessa (och liknande) djur. Man har kunnat skåda både en och annan bild och en och annan historia av spindlar/liknande i min blogg; Spindlar på Utö, den i Brunnsviken jag följde under en sommarvecka, mitt minne om en jättespindel täckt av hår i Karibien och den skräckblandade förtjusningen för Svarta Änkan i Bolivia.
.
Så, jag tänkte därför bidra med lite snabbinfo för den intresserade :
.
Spindlar är ryggradslösa rovdjur och hör till ordningen Araneae, en av flera inom den större klassen archnider, en grupp som också innehåller bla skorpioner, kvalster och fästingar. Studiet av spindlar kallas araknologi. Ungefär 30 000 av de 30 350 kända spindelarterna kan injicera gift för att skydda sig själva eller för att döda och bryta ner byten. Dock har endast ungefär 200 arter gift starkt nog för att skapa hälsoproblem för människor. Flera större arter har bett som kan vara tämligen smärtsamma, men som inte orsakar långvariga problem för hälsan.
.

No comments: