Wednesday, April 29, 2009

It´s all about Sveriges kanske näst mest äckliga recept:

Efter Sveriges kanske mest äckliga recept som ni kan hitta här i min blogg, bidrar jag nu med det enligt mitt tycke kanske näst äckligaste;
.
"Blodpalt från Lappland
.
Ta ca 1/2 liter blod, gärna renblod. Tillsätt ungefär lika mycket vichyvatten eller öl. Detta gör att palten blir luftig och fin. Tillsätt ca 3 dl havregryn, men det behövs inte. Salt skall naturligtvis tillsättas då efter smak och tycke. Sedan rör du ner vetemjöl tills att smeten fått en sådan konsistens att du kan "skeda" det i grytan ungefär som när du gör klimp i köttsoppa. Koka det tills paltarna flyter upp i grytan. Servera med stekt rimsaltat fläsk och lingonsylt..."

.Do I need to say more?!

24 comments:

Underlandet said...

Well.... men på den tiden jag åt djur så var blodbröd med vitsås en av mina favoritvardagsrätter.
Yes, jag kommer norrifrån...

(Fast du har rätt i att det låter rätt äckligt)

Beatrix Vnunk said...

Asså...måste hålla med Underlandet. Blodpalt ÄR väldigt gott. Men så är jag också norrifrån.

It´s all about me said...

You are craaaazy!
Det låter svinäckligt!
Jag har förvisso aldrig testat det, men fläsk och blod är två av mina hatingredienser, hoho...

egoistiska egon said...

Fast jag känner spontant att "recepten" på diverse halv/helfabrikat osv är bra mycket värre än det här. Framförallt obehagligare. Att man inte tycker om t ex blodpalt eller blodpudding är ju dock en annan femma.

It´s all about me said...

Jag har aldrig smakat blodpalt, så jag vet inte hur det smakar. Nasty stuff bara, sen inte sagt att halvfabrikat är bättre - det är minst lika äckligt, men det är liksom inget husmanskost-recept som folk går och tillagar för att det är gott. Halvfabrikat är en nödlösning och inget önskvärt, så jag lägger det inte i samma kategori.

Griskött - finns det något värre? Och just fläsk? Holy moly.
Och blandningen. Fläsk. Lingonsylt.Blod. Allt sånt suuuperäckligt i en enda klump, uuuuk!

egoistiska egon said...

Vi har olika syn på det hela helt enkelt, för även om jag inte lagar det här själv är det ju nyttig mat. Palt smakar överhuvudtaget inte speciellt mycket, iaf inte sist jag åt det.

Och griskött har jag inga problem med. Då tycker jag själv att kyckling är bra mycket värre att äta än ngt annat (men jag fortsätter att äta och älska det :)).

It´s all about me said...

Palt och blodpalt är väl inte samm?

Gris är IIIINTE bra mat Egon, det är riktigt naty kött! Kyckling oxå kanske, men griskött är INE nyttigt och INTE bra. Sen kan ju vissa tycka att det är gott, men...bra är det inte.

Sen kan ju äckliga saker vara nyttiga.. :)

Och halvfabrikat är skitäckligt, men det är inte RECEPT i mina ögon, det är just..halvfabrikat. Kanske får köra en kedja sen med Sveriges äckligaste halvfabrikat osv..ja, det ska jag göra! :)

It´s all about me said...

nasty kött ska det stå, inte naty. Hehe.

egoistiska egon said...

Nä, det finns ju olika varianter av palt.

Jag syftade ju mest dock på t ex uppfödningen av kycklingar än vad det innehåller. Dock äter jag ju allt kött, och kommer att fortsätta med det. Tror fortfarande på att variation är det bästa.

Fast det äckliga i receptet för blodpalt var väl just vad rätten innehåller, inte att det är ett recept i rent bokstavlig bemärkelse. Eller har jag missförstått det äckliga?

foxy said...

Jag får kvälningar av att bara läsa receptet, sen om man dessutom tittar på bilden så spyyyr jag på riktigt.: FY FABILAN..Ser ut som något inälvsliknande !!!!

It´s all about me said...

Det äckliga är att det är ett RECEPT som folk TILLAGAR. Ungefär som det med blodpudingen att tina upp blod, vispa blodet kraftigt med mjöl...

Och det med blodpalt är hela grejjen som är äcklig; bara utseendet liksom; som två bajsbollar med sylt. Och fläsk till, hur faaaan kan man KOMMA PÅ ett sånt recept?! Innehåll i halv och helfabrikat är inget recept vi människor ställer oss och LAGAR, ty som att "yey, idag är det fst, nu beställer jag blodet och fläsket!" Fy sören.

Variation är säkert bäst, men fläsk-kött ÄR inte bra kött; det attade t.ex. muslimerna tidigt:) Inte är det nyttigt kött heller. Kycklingkött må vara äckligt, men det är iallafall nyttigare kött...om vi nu pratar nyttighet;)

Och Wero; skönt med EN som håller med, fattar inte hur man kan äta nånting som ens ser UT sådär, hoho!

egoistiska egon said...

Jag tror som sagt vi har lite olika syn på det här. För mig är det inget konstigt med blod i mat och därför inte heller konstigt att hantera det. Jag tror inte jag skulle tycka det var mer obehagligt än att tillaga kyckling.

Om man stör sig så mycket på att maten är rund går det säkert att göra dem platta i stället. Eller kanske lägga till ett litet salladsblad? Att ha fläsk och sylt till maten är ju knappast någon nyhet eller begränsat till att ha till blodpalt.

Däremot kan jag varmt rekommendera blodpudding + stekt fläsk + lingonsylt + rivna morötter. Sjukt gott.

It´s all about me said...

Kanske inte världens bästa person att rekommendera blodpudding till eftersom min mage inte tål sånna saker... fan vad äckligt, hoho!

Jo, vi har olika syn på mat, men oavsett åsikt så är t.ex. griskött INTE bra kött. Det är ingen åsikt. Fast blod innehåller ju massa bra näringsgrejjer, så...

Uh, nu mår jag illa. Förstår inte hur man kan tycka att det är gott över huvudtaget, det går inte in i mitt huvud... Och de flesta som läste receptet till blodpudding höll iallafall med om att det lät äckligt, även om de gillar blodpudding. Blodpuddings-receptet är ju mkt värre än detta.

Många jag känner äter kött, men om de skulle se hela processen så skulle de hellre skippa köttet...

Kycklingindustrin = hemsk.
Köttindustrin= hemsk.

Pest eller kolera, typ.

Ingen nyhet med fläsk och sylt, men i min värld har vi AAAAALLDRIG ätit sånna saker, har väldigt svårt för sånna här traditionella SVENSKA matgrejjer oc tycker att vi är rätt äckliga här. Surströmming, sill, jansons, blodpalt, blodpudding...äckelmat!

egoistiska egon said...

Absolut, många skulle säkert reagera. Däremot får man inte heller glömma att det finns många som jag som har vuxit upp/varit med i hela processen. Från att djuret är levande tills det ligger på tallriken.

Nä, och jag kan inte förstå hur man kan bli så upprörd över ett recept bara för att det innehåller blod.

It´s all about me said...

Och Egon; du måste se klippen i inlägget ovan om du inte gjort det, tror du kan tycka att de är roliga! :)

It´s all about me said...

Egon: det är inte bara BLODET. Allt kött innehåller blod! Det är hela grejjen, alla dessa saker i kombination. Med blodpuddingen var det att vispa blod med mjöl och tillsätta öl och fett, som lät sjukt nasty. I det här receptet så är det blod med havregryn och öl blandat - hur smarrigt låter det?

Och hur många djur som hamnar på folks tallrikar har varit med om den processen du varit med om? Djur som fått leva bra och fritt? Typ.. 0.01% av alla djur? Jag syftade på standardprocessen, inte lyxprocessen som få förunnade djur får vara med om! Om alla djur blev behandlade så skulle det vara mycket trevligare:)

egoistiska egon said...

Såklart att inte alla djur har det så, menade att om man vet processen att t ex ta hand om ett dött djur vet man också att det kanske inte är så nasty och upprörande att vispa blod för att sen blanda det med lite mjöl och fett.

Sett klippen förut, de har florerat på lite bloggar ett bra tag :)

It´s all about me said...

Jag är visst lite retard gällande klippen; hade med ett häromveckan men har bara sett dem hos Petchie :) Visst är de bra? :)

Tur att man har olika åsikter om saker, annars vore det tråkigt! Själv tycker jag det låter superäckligt, men det är säkert även för att jag tycker öl för SIG är äckligt. Så; blanda äl och blod och typ havgregryn och vispa låter som det äckligaste av äckligaste... tänk att typ smaka på smeten, som man gör med sockerkakssmet och liknande? Doppa fingret i den där blandningen och ta sig ett slick? Hur smakar blod och öl blandat med mjöl, rått? Har du testat?

Fläsk
Blod
Öl
Sylt

...är 4 saker jag verkligen ogillar, och i kombination blir det 4 X nasty! :)

Trevlig Valborg!

egoistiska egon said...

Nä, det har jag inte testat. Kan dock tänka mig att det färdiga slutresultatet är godare än smeten gällande blodpudding/palt. :)

Detsamma! Solen skiner och ledig från jobbet imorgon. Ah!

Beatrix Vnunk said...

Oj, jäklar här diskuteras det. Jag är ambivalent. Oavsett vad så känner jag att det kanske är lite beklämmande att kalla mat "äcklig" och "bajs" när stora delar av jordens befolkning svälter. Men jag inser att det kanske är en generationsfråga. Eller i alla fall ålders-.

Uppiggande dock att höra någon referera till muslimer som en auktoritet. Mer sånt!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
It´s all about me said...

Tror inte det är en generationsfråga; Evelina är yngre än jag och hon gillar gamla hederliga maträtter! :) Det är nog mer än fråga om kultur, vana, var man är uppvuxen...

Muslimerna var ju faktiskt smarta nog att ta bort griskött från kosten just pga "farligheten" i köttet; Stalaktiter och allt vad det heter...

Och Beatrix - nu när du skriver det så skäms jag lite över att kalla det äckligt när så många svälter, faktiskt. De skulle tycka att jag var helt dum i huvudet om de hörde mig, helt klart. Snacka om att leva i lyxtillvaro. Jag brukar försöka att nte glömma det och ta för givet, men detta blev visst ett svart hål... :O

Egon: Yey, me too ledig, även idag, och jippie vad skönt!!

Anonymous said...

HAHAHAHA! under mina år som vegan var det här den enda rätt jag saknade. ;)

It´s all about me said...

WHAAAT, helt galet, haha!

Förövrigt beundrar jag diciplinen hos de som ej äter kött men ändå gillar/saknar kött. Själv tycker jag rött kött är riktigt nasty, hihi.