Monday, February 16, 2009

It´s all about En Boklista:

Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag läste en helt förskräckligt dålig bok någon sommar på landet, jag fattar inte ens hur den kunde ges ut. Jag har sökt på "Kiosklitteratur" och "dåliga böcker" utan att hitta den. Jag minns varken författare eller namn, men boken stod i bokhyllan. På det fjärde ska det ske av Kajsa Ingermarsson, också läst på landet, hör nog till den näst sämsta i historien. 100% värdelös.
.

Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Många har påverkat och berört mig för stunden, t.ex. Bakom stängda dörrar och Tusen strålande solar, däremot ersätts de ganska snabbt av nya intryck och känslor.
.

Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Inte mer skrämd än på så sätt att ytterligare få det bekräftat hur grym världen är.

.
Vad använder du som bokmärke?
Jag har flera olika, en t.ex. med Gustav Klimt-motiv från Wien, en som är formad till en rolig gubbe med texten tu eres lo que lees (du är vad du läser) från bibblan på Universitetet i Río Piedras, en med en ödla på från Boarders i San Juan, och i värsta fall tar jag bara en pappersbit.

.
När brukar du läsa?
På gymmet, i kollektivtrafiken, innan sängdax, ibland gåendes på väg nånstans, ibland på lunchen på jobbet.

.
Vilken var den första bok du läste?
Det minns jag inte, men jag har ångestfyllda barndomsminnen från Mamman och den vilda bebin som mamma läste - (hur kan någon någonsin rymma från sin mamma?) och jag minns Pomperipossa med kräckblandad förtjusning.

.
Vad är bäst, pocket eller inbundet?
Pocket! Smidigt att läsa på alla sätt och vis, och priset är ju betydligt bättre (speciellt på Lycknis.se).

.
Vilken bok läser du nu?
Jag började på Den motvilliga resenären, typ 30 sidor, men den är så seg så att jag bytte till 1000-sidors-klumpen Shantaram som jag fick i födlis av mamma och brorsan.
.

Och vilken sida är du på?
Typ 25... ganska mycket kvar alltså, ehum. Men jag har under förra veckan bestämt mig för att sluta pressa mig själv att "läsa minst 20 sidor om dagen" som jag gjorde innan.
.
Senast utlästa bok ?
Mig äger ingen - så himla fiiin och lättläst!
.
Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker?

I vissa har jag skrivit namn, annars kan det hända att jag spiller någon droppe kaffe här och där.
.

Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja. Jag trodde t.ex. att Mig äger ingen var en feministbok i Linda Skugge-anda och var inte så supersugen på att läsa den - tills pappa berättade hur bra och fin den var och att den var en barndomsskildring. Annars egentligen inte, men det är ju ett plus om omslaget och titeln är snygga.

.
Sidantalet, då?
Alltså, det känns ju tungt att börja en 1000-sidors-bok som Shantaram, men samtidigt - om boken är bra är det jätteskönt om den är lång så att den räcker längre. Samma sak med motsatsen, jag är inget fan av novell-samlingar. 300-500 sidor är nog idealet.

.
Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker?
Jag skriver upp vilka böcker jag vill läsa på en sida i min kalender, och vilka jag har läst på en annan sida - med datum och kort kommentar. Så har jag gjort i kanske 15 år. Fast i början skrev jag listan i min dagbok och då var den även mycket längre... tänk om man hade all den tiden igen!
.
Vilken bok ska du läsa härnäst?
Jag har olika alternativ. En halv gul sol, Människohamn, Idioten av Dostojevskij och En fest för livet av Hemmingway är några av de typ 30 olästa som står och suktas i morfars gamla bokhylla vid min säng.
.
Vilka författare gillar du inte/anser du vara överskattade?
Hur Cohelo och Liza Marklund kan vara så uppskattade kommer föralltid vara ett stort mysterium för mig. Varför orkar jag inte gå in på här, men har du som läser detta skapligt intellekt antar jag att du förstår varför.
.
Sist men inte minst - vilka böcker vill du tipsa andra om?
Jag tipsar alltid om samma känns det som, men Mig Äger Ingen, 1984, Brott & Straff, Berättelsen om Pi, Tusen Strålande Solar, Låt Den Rätte Komma In, Kärlek i Kolerans Tid och Tusen År Av Ensamhet. För riktigt lättlästa grejjer gillar jag Paasilinna och Karin Alvtegen.
.

15 comments:

Anonymous said...

Ja, Kajsa Ingemarsson är ju verkligen ett bottennapp, jag har nagon bok av henne i bokhyllan ocksa. Sant man tar till när man bor i ett annat land och man läser vad som helst som man kan komma över pa svenska...

Ett hett tips, lätt en av mina absoluta favoritböcker nagonsin är "Judiths teater" av Inger Alfvén. Finns inte i bokhandeln längre men däremot pa bibliotek.

It´s all about me said...

Tack för tips! Har läst en del andra av henne och hon skriver bra!

Emmama said...

ALSKAR att lasa om folks lasande och lasvanor!

It´s all about me said...

We are true book-lovers! :)

Tess said...

Åh!
Du MÅSTE läsa En fest för livet!
Det är min absoluta favoritbok i hela hela världen!
Jag fick först upp ögonen för den i filmen Änglarnas Stad när Nicholas Cage går omkring på biblioteket och lyssna på folks tankar när de läser..den lät så vacker och är det också på många olika sätt.
Hoppas du tycker om den! :)

It´s all about me said...

Tess: Vad bra! Nu när jag tänker efter lånade jag den av farmor för 15 år sedan och nu kan jag inte lämna tillbaka den eftersom hon är död. SNYFT!

Tess said...

:( Det kanske var så att den var din, liksom meant to be?

It´s all about me said...

maybe... Gud vad jag saknar min farmor! (hon dog i september)

Vem är du förresten Tess, hur hittade du mig? :)

Anonymous said...

Jag gillar inte så mkt listor annars, men denna gillar jag! Fick en del tips och inspiration av dej som vanligt! :)

blaskagg said...

"På det fjärde ska det ske av Kajsa Ingermarsson, också läst på landet, hör nog till den näst sämsta i historien. 100% värdelös."

Ja!

It´s all about me said...

Anki: så bra!
Blaskägg: Gud vad mkt nytt folk i min blogg, jag blir så glad, och extra glad för någon med samma smak! Den boken är värre än alla Rudberg-böcker tillsammans, faktiskt. Den hade precis INGENTING.

Petchie75 said...

Jaja, ngn mer som haller med om att Pa det fjarde ska det ske ar urkass!! Och Brott och Straff ar verkligen en av de basta bockerna jag last - borde lasa om den, laste den som 20-aring och alskade den.
Sjalv fick jag angest av "Vem ska trosta knyttet" och "Historien om nagon" som barn...
Kul lista!
Kram fran ett regnigt och snuvigt Bryssel

It´s all about me said...

Vem ska trösta knyttet hade jag glömt!

Frågan är om man själv ska läsa sånna böcker för eventuella barn? Jag hade alltså grymt mkt ångest av Mamman och den vilda bebin, något jag inte skulle vilja utsätta ett annat barn för.

Måste oxå läsa om Brott & straff, läste den för 10 år sen! Men, det finns ju så många andra böcker att läsa så jag vet inte...

Petchie75 said...

Men samtidigt ar det ju inte sakert att eventuella framtida barn far angest av samma bocker - jag alskade Mamman och den vilda bebin, min kompis alskade Vem ska trosta knyttet...
Angaende lasa om bocker sa resonerar jag sa ocksa sa det blir oftast en ny bok jag laser istallet.

It´s all about me said...

Du har så rätt, Petra. Svårt det där! Pomperipossa var superspännande iallafall, läste du den?! :)