Wednesday, February 11, 2009

It´s all about Blood:

I M´s familj frågar man inte om stjärntecken, där frågar man om blodgrupp. Jag kom iochmed detta på att jag inte vet vad jag har för blodgrupp, och letade febrilt efter min militär-bricka, ni vet den där som någon ska bryta sönder om man dör så att man kan identifieras, men den verkar spårlöst borta. Jag såg den senast då jag var 14, och eftersom jag har flyttat drygt 30 gånger vet jag inte om den är long lost gone eller om den ligger i någon av mina kartonger som aldrig blir uppackade. I vilket fall kan jag ha A eller 0, eftersom de är blodgrupperna mina föräldrar har. Det intressanta är att jag utifrån vad min mage tål utgår ifrån att jag har blodgrupp A. A bör nämligen äta vegetariskt och mat från jordbruk, meditera och träna lugnt för bästa välmående. Med tanke på att min mage inte tål rött kött och för det mesta inte laktos samt att jag nästan alltid är stressad känns det omöjligt att jag skulle ha blodgrupp 0 - som härstammar från jägarfolket och mår bäst av att äta massor med kött och lite vete. Det enda som stör mig är att blodgrupp 0 mår bäst av att träna intensivt, och A som sagt av lugn träning. Det har ju framgått ganska tydligt här vad jag känner för lugn träning - men självklart är det just därför jag borde träna lugnt. Den här intensiva träningen gör varken att jag går ner i vikt eller blir mindre stressad. De perioder jag faktiskt har tränat lågintensivt, genom simning och promenader, blir kroppen smalare och lugnare. Vilken chock jag skulle få om det skulle visa sig att jag har blodgrupp 0! Jag skulle även få en chock om min enda helsyster inte har blodgrupp 0.
.
Andra blodgrupper som finns är som bekant B och AB, vilka också de har specifika instruktioner för vilken kost som passar bäst och hur de bör träna för att stressa ned samt få slankast och starkast kropp. Visserligen kan man ta allt detta med en nypa salt, precis som med seriösa horoskop, men ändå. Kroppen består ju av en hel del blod och jag tror absolut att det ligger mycket i vad man bör äta och träna för att passa just sitt eget blod. Till exempel är det bara blodgruppen B som tål laktos helt och fullt.

.
Nästa gång jag är hemma hos M ska jag läsa igenom boken ni kan se på bild i detta inlägg mer ordentligt, och efter det kanske lägga om lite av mitt liv. Och hörrni, varför inte fråga folk om deras blodgrupp istället för stjärntecken nästa gång? Här kan ni under tiden läsa en sammanfattning så att ni vet vad ni ska ge er själva och andra för tips.

.

26 comments:

egoistiska egon said...

Ah, spännande! Jag har ingen aaaaning om vilken blodgrupp jag har. Kunde inte luska ut ngt från länken heller, kanske för att jag faktiskt har ett problem att hitta rätt kost/motion som passar mig.

Anonymous said...

Intressant. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men för mig stämmer det i alla fall. Jag är också blodgrupp A. På ID-korten i Underlandet står ens blodgrupp och RH (+/-). Ganska praktiskt.

It´s all about me said...

Boken tar ej upp RH + eller - faktiskt, men visst är det intressant! :) Sen ska man ju som sagt ta saker med en nypa salt...för min del känns det dock ganska...sant. Alltså, nu vet jag ju inte om jag har 0 eller A, men min mage känns som gjord för att vara A-blodgrupp!

Det är ju heller inte samma sak som typ horoskop, utan faktiskt vad ens egen kropp består av - så, jag tror att det mesta är sant! :)

Intressant dock att egentligen bara B tål laktos fullt ut, dvs 14% av Sveriges befolkning eller nått sånt, och ändå har man laktos i typ ALLT här. Inte konstigt att det finns så många med magsmärtor i detta land! (De flesta tål ju dock en liten mängd per dag oavsett)

roberto OVALLE said...

Si te entendí bien, tenemos el mismo grupo de sangre: A... así que ya sabés, si tenés una hemorragia, me llamás :p

It´s all about me said...

lo entendiste bien! :) Tienes q ser vegetariano, Rob.

Anonymous said...

menar du releasefesten? va skoj ;)

It´s all about me said...

jag menar den med förhandsvisningen...är det samma?

Anonymous said...

sv: nej, det ena är en releasefest för Modekartan & Kotyr.se, förhandsvisningen är med Modette. Jag vet inte om jag hinner med båda :/ kramar!

It´s all about me said...

åh, jag fattade inte det när jag läste ditt inlägg, trodde du skrev om samma! Hade varit roligt att se dig...men det vimlar väl av folk förståss...

Anonymous said...

Intressant.. Jag är A och Kenneth är O och vi är verkligenb TYPISKA sådana också!
Dock har jag ingen koll på vad våra kottar har....

Anonymous said...

Det där med laktos finns det en hel att lära sig om... det är intressant att de flesta finnar inte tål laktos, medan finlandssvenskarna gör det! :)

Anonymous said...

http://www.dadamo.com/ Läsvärt. :)

It´s all about me said...

Sussie: dina kottar har antingen 0 eller A iallafall, alltid något;) Märkligt det med finnar och laktos (vilket jag känner till sen innan) eftersom A t.ex ej tål så mkt laktos, och endast 14% av SVERIGES befolkning enligt dessa tål laktos. Det beror alltså på många fler saker än "bara" ens blod...

Anonymous said...

Detta var verkligen mycket intressant och den boken måste jag inskaffa! Själv är jag blodgrupp AB.

It´s all about me said...

AB är typ mest ovanlig i Sverige iallafall, spännande blodgrupp!! Du kan ju snabbläsa lite på länken i mitt innlägg...

Anonymous said...

Jag googlade lite mer och fördelningen över blodgrupperna ser så gott som likadant ut här.. intressant att tex o nästan bara förekommer norr om medelhavet.. och att judar, japaner och mongoliska bergsfolk tex nästan uteslutande har blodgrupp B!

It´s all about me said...

Va, jag som trodde 0 var jättevanligt bland t.ex Indianer!!

Intressant!

Anonymous said...

Ok, jag läste detta på ett diskussionsforum o har inte kontrollerat sanningshalten i just detta...

It´s all about me said...

Nä, det har ju inte jag heller, hehe, ska läsa på mer om detta vid tillfälle! :) Dock låter det skumt att grupp 0 mest skulle finnas i norr när grupp 0 tydligen ska härstamma från ursprungsbefolkningen...känns ju som att det fann människor på andra ställen innan uppe i norr liksom;)

Anonymous said...

intressant! måste ta reda på vilken jag o tindra har, var kollar man det?? sån där bricka har jag inte..

It´s all about me said...

jag tror man får ta blodprov, eller journaler nästa gång på typ vårdcentralen? Sånt lär de ju ha där! (eller?)

Tess said...

Jag har inte den blekaste om vilken blodgrupp jag har men min mage gillar inte rött kött, eller kött öht.
Så det lutar åt A kanske?
Har ju tänkt att be om det när jag är på Vårdcentralen, för jag skolkade från lektionen i 9:an då vi tog reda på det i NO:n..typiskt..,men det glömmer jag ju alltid.

It´s all about me said...

Jag har inget minne öht att vi tog reda på det på NO:n, men det måste vi ju också ha gjort. Tveksamt att jag skolkade för NO var favvoämnena.

Tess said...

Efter att ha kollat nu tror jag att jag är en AB då det verkade coolast.. Nåväl.

It´s all about me said...

AB är lätt coolast, på något sätt vill man ju alltid vara den lilla speciella klicken som minst är!

Anonymous said...

Hmm, jag har blodgrupp B och är laktosintolernat :(