Friday, August 06, 2010

Okej, man vill inte krocka med en älg, och inte med kameler heller.


Jag menade bara, att jag tyckte skylten var söt. Och påminde om Sverige. Inte att jag ville krocka med en älg eller att de inte finns (och tro mig, jag må bo i Stockholm, men jag åker ofta på vägarna utanför, och jag har aldrig sett en flock med älgar, en och annan i skogen och här och där, visst, men...Renar har jag aldrig sett utanför typ Skansen, I wish. Vill gärna norrut. Finns det speciella varning-för-ren-skyltar, precis som för får på Gotland?). Poängen ja, poängen var bara likheten. Samma varningsskylt, olika djur, samma planet. Sött.
,
Fotograf: M, idag.

13 comments:

egoistiska egon said...

Ja, det finns speciella skyltar för renar.

Lala said...

Ofta hänger de upp plastpåsar på vägpinnar för att varna för renar i närheten!

It´s all about me said...

Lala; ah, intressant! Jag hoppas verkligen att jag får komma till riktiga Norrland snart! (med riktiga menar jag mer än bara Hälsingland alltså.. hihi)

Petchie75 said...

Men varför tog dina läsare ditt förra inlägg som att du inte fattade faran med älgar på vägarna? Konstig tolkning, jag förstod iaf att det inte var så du menade ;-)
I SKåne har vi Varning-för-vildsvins-skyltar sedan några år tillbaka och man vill inte köra på ett vilt vildsvin heller - man ska iaf INTE gå ut ur bilen för att kolla hur det gick...
När jag var i Jordanien såg jag också en massa kameler på vägarna men deras framben var bundna så att de inte skulle kunna springa. Dvs till de kunde gå men inte komma upp i några större hastigheter, antagligen för att de inte skulle rymma...
På tal om att vara förundrad över att se så många djur på vägarna - jag blev förvånad över hur många kängurur vi såg i Australien. Det var verkligen inte som "älgar i Sverige" (dvs man ser dem inte särskilt ofta, jag tror att jag sett en älg en gång bredvid en väg) men det verkligen vimlade av kängurus (hur stavar man känguru i plural?)!!
KRAM!

Petchie75 said...

PS Du skrev att Mario aldrig sett "varning för djur-skyltar", men i Puerto Rico finns det skyltar för varning för boskap på vägen MEN skillnaden är att det är SKRIVET, dvs inte illustrerat med text. Jag har tänkt på det att i USA och PR gäller det verkligen att kunna LÄSA för det är ytterst sällan som vägskyltar visar en BILD som i Europa!

Petchie75 said...

illustrerat med en BILD menar jag. Förlåt, jag lovar att detta är sista kommentaren :D

Freedomtravel said...

I Skåne finns "varning för vildsvin"-skyltar ;)

It´s all about me said...

Petra - eller hur, jag undrar lite samma sak... de tror væl att jag ær dum i huvvet, det kændes iallafall så;) kanske ær vi så puertoricaniserade att ingen annan førstår oss ;) (Ær i Danmark med jobbet, dærav detta tangentbord)

Jo, jag menade nog att Mario aldrig sett varningskyltarna med just BILD :) Hihi.

Varning før vildsvin har jag nog faktiskt inte sett, inet vad jag kan minnas! :)

Lala said...

Vilka är "de"? Jag hoppas inte mina kommentarer misstolkades på något sätt?!??!? (När jag precis börjat kommentera din blogg igen lixom!) Vore typiskt....:(

It´s all about me said...

Lala- no probs! Jag syftade iallafall på Egon, tror jag att Petchie också gjorde! Kände mig lite väl dumförklarad där liksom, typ att jag hade trott att skyltarna och viltstängsel satt uppe för skojs skull eftersom jag aldrig har sett något annat än betonghus i mitt liv... :P

It´s all about me said...

Ps. Lala - Im so happy to have you back! :)

Lala said...

Åhh, bra :)

It´s all about me said...

:)