Friday, May 08, 2009

It's all about Evighetsboken:

Jag har precis suttit på balkongen i solen och läst ut evighetsboken Shantaram. Jag trodde nästan att den aldrig skulle ta slut, och jag har under läsandets gång varvat känslor som åh, kan den inte ta slut snart? med åh, måste den ta slut snart? Stundvis är den otroligt gripande och bra, vackert beskrivande av Mumbai (Bombay), medan den i nästa kapitel är ganska alldaglig och irriterande full av klyshor och att huvudpersonen vet allt, kan allt, överlever alla slagsmål och krig, och alla runtomkring lyssnar på honom som en Gud. Oavsett tycker jag att boken hör till kategorin Måste/Borde Läsas Innan Man Dör.
.
För den som inte vet består Shantaram av 938 sidor och är skriven av Gregory David Roberts, som flydde till Indien från fängelse i Australien. Han var heroinmissbrukare och fängslad för bankrån, och stannade 10 år i Indien på flykt och arbetade med indiska maffian. Min lillebror läste boken innan mig, och han berättade i helgen att författaren blev satt i fängelse igen efter heroinsmuggling, och skrev boken Shantaram där -vilken förstördes två gånger innan den äntligen blev färdigställd.

13 comments:

Beatrix Vnunk said...

Han skriver tydligen på fortsättningen nu. Den avhandlar just fängelsetiden i Tyskland. Jag har hört honom berätta om det i intervjuer - låter minst lika intressant.

Jag läste (helt klyschigt) Shantaram när jag var i Indien. Det finns orsak att tro att det förhöjde upplevelsen. Läste ut den på fyra dar.

It´s all about me said...

4 dagar, är du galen! Jag har en kompis nu som är med LÄkare utan gränser i Indien, och hon läser oxå Shantaram just nu. Härligt:)

Uppföljaren måste jag ju läsa! Glömde skriva i mitt inlägg att han blev tagen i Frankfurt för heroinsmuggling... Undrar om uppföljaren oxå kommer bestå av drygt 900 sidor?

Jag är nyfiken på vad som hände sen, faktiskt, så även fast avslutet var ett riktigt Avslut (som jag gillade! Brukar ha svårt för avslut på riktigt långa böcker) så känns den som upplagd för en "vad hände sen"...

egoistiska egon said...

Håller med om att man kastas mellan att älska boken och tycka att han är skitjobbig! Men den lever med en, boken. Blir som en kompis. Jag saknar den fortfarande, fast det är bra länge sen jag läste ut den nu. Håller ju tydligen på att filmatiseras nu också. Ska bli intressant att se hur det blir...

Jag tycker det är jätteintressant med såna här böcker som är lite halvfiktion - halvsanna. Står lite om det under "Fictional versus non-fictional content" här: http://en.wikipedia.org/wiki/Shantaram_(novel)

Och har du inte sett klippen med honom jag skrev om förut så bara måste du. Man fattar än mer vilken jävla historieberättare han är! http://egoegon.blogspot.com/2008/12/men-nr-kommer-uppfljaren.html

It´s all about me said...

Nej, har inte sett klippen med honom! På ett sätt vill jag inte göra det heller, ofta vill jag inte få en "personlig uppfattning" av en författare, jag vet inte varför riktigt...men det blir aldrig samma sak efter. Klippen om Gregory ska jag nog dock se...

Och jag håller med om att boken blir lite som en kompis! Att jag ville att den skulle ta slut hade mkt att göra med att jag ville börja på nya böcker oxå, jag läste nämligen ingen emellan...

Pumita said...

Har Shantaram i min bokhylla och ser framemot att läsa den snart... men inte blir det på fyra dagar! Fyra veckor i bästa fall. :D

Anonymous said...

Har hört andra som har sagt precis som du att boken är lite obalanserad, ibland bra, ibland dålig...
Den längsta boken jag har läst var A suitable boy som ju handlar om Indien och det tog TID men oj, vad glad jag var när den var avklarad - även om jag HATADE slutet!!
Trevlig helg!

Sussie said...

Vad betyder culebra? Jag o min karl är oense.. :-D
Det går en reklam i finsk tv nu. En man sitter i något spansktalande land o ska beställa mat, han kan inte spanska o ringer till sina polare och frågar om culebra är safe att beställa. Jaaadå skrattar de och då de har lagt på säger de att det nog inte var någon husmanskost som han blir serverad..
:)

It´s all about me said...

Culebra = orm! Det finns Serpiente och culebra som båda betyder orm, men den enda är giftorm och den andra vanlig orm. Jag glömmer alltid bort vilken som är vilken... Ön Culebra är min favorit i Karibien:) Vem trodde vad av er? :)

Resten: Shantaram tog mig 2-3 månader att läsa, så...

Kikan said...

Spännande boktips. Själv läser jag Boktjuven för tillfället. Älskar böcker, måste alltid ha en på g och gärna en i mp3 spelaren :) En dag skall jag ha ett helt bibliotek :)

Trevlig helg!

Kram Kikan

Sussie said...

Ah... :)
Min karl trodde först att det bara var namnet påön i Puerto Rico.. han hittade inget svar på nätet. ;)
Jag hävdade att det absolut måste vara nåt man kan äta, annars har inte reklamen nån point.
Men tack för det. :)

It´s all about me said...

Japp, det är namnet på ön utanför Puerto Rico-som jag ÄLSKAR; men absolut att det är något man kan äta:) Måste ta reda på mer om skillnad mellan culebra oc serpiente. Rent spontant känns culebra väldigt stort, och serpientes mindre och sånna som typ kan vara i vattnet... Frågade M om skillnaden nu, men han kom inte eller på vilken som var vilken!

Sussie vann, hihi!

Nadia said...

Har last lite mer an halva just nu och kan bara instamma i det du sager... Personligen anser jag att ytterst fa historier behover berattas pa sa manga sidor. Visst ar boken intressant men jag blir trott ibland pa exempelvis langa filosofiska samtal som egentligen inte tillfor romanen nagonting. Shantaram hade tjanat pa att kortas ned nagot, tror jag.

It´s all about me said...

Nadia: Håller med dig om det du skrivit här! De "filosofiska bitarna" kände jag likadant inför... Däremot tycker jag att boken, för att vara såpass lång, inte är lika utdragen som andra så långa böcker kan vara, även om den säkert hade kunnat kortas ned.