Thursday, May 21, 2009

Serie: Var jag ska ta med M när vi åker till Puerto Rico, part 2:

Culebra:


Culebra är en ö som ligger 10 kilometer öster om Puerto Rico och hör till landets tre största. 1939 började militären använda ön som bas där de bland annat utförde test-bombningar, och protesterna började 1971, och 4 år senare lämnade militären ön. Jag har själv varit med i demonstrationståg most dessa bombningar, som tills för några år sedan fortfarande skedde på Puerto Ricos största ö Vieques.

Detta "kvarglömda" militärminne mitt på stranden har vi suttit på, badad vid, campat ovanför...
Culebra har några av de vackraste stränderna i världen. Bland annat filmades slutscenen i filmen Contact med Jodi Foster på Flamenco Beach, då hon är i "paradiset". Flamenco Beach är Culebras mest populära strand, och där kan man även tälta för en billig summa (något jag alltså gjorde några dagar år 2000).


På Culebra är det mest strand och relaxing som gäller under varm sol...

Här finns också snorkling på högsta nivå!

Man kan relativt enkelt och billigt ta sig från Fajardo med färja till Culebra, vilket jag gjort flera gånger olika år. Från hamnen kan man köpa sig skjuts direkt till stranden och njuta av vit sand och lugn! De gånger jag har varit där har det till och med varit glest med folk på beachen....

No comments: