Sunday, May 24, 2009

Serie: Var jag ska ta med M när vi åker till Puerto Rico, part 5:

Río Piedras, universitetsstaden
.
Förutom helt underbar natur är det ju ett måste att vara i studentstaden Río Piedras, staden där jag har bott på Puerto Rico på en mängd olika ställen. Río Piedras hör till San Juan Metropolitan Area och var en gång i tiden blomstrande vacker. Nu består den mest av sop-luktande gator, något mindre rika studenter samt annat folk. För mig är Río Piedras det som mest känns som Karibien av hela Puerto Rico i stads-väg. Lite fattigare, lite billigare, lite smutsigare, och med en centrumgata bestående av fruktstånd och män i hattar med käppar som sitter på bänkar och hejar med en cigarr i mungipan. Det finns såklart också några highlights, som på alla ställen:



La Universidad de Puerto Rico, UPR, även kallat "La Upi". Området är underbart vackert med lianer, bibliotek, gräsmattor, natur och tornet med klockan som ni kan se här. Jag brukade alltid hänga på universitetet trots att jag inte pluggade där. På våren plockade jag nedfallna mangos, jag surfade på biblan och simmade i simbassängen på sommaren då den var ganska tom.
Det finns även en botanisk trädgård, El Jardin Botanico, där man bland annat kan se sköldpaddor och iguanas. Dessa iguanas finns lite överallt på Puerto Rico. Ett antal gånger har jag till och med sett dem vandra runt på La Upi, universitets-området...
För några år sedan byggdes även en tunnelbana på Puerto Rico (!!!), el Tren Urbano. Den fanns inte när jag bodde där, men jag åkte den när jag var där på semester tre veckor år 2006. Värsta high-tech och med en enda linje (se nedan). Ett stopp är i Río Piedras, men den åker inte till exempel vis Gamla Stan eller någon strand...Oavsett är det en cool grej att åka metro i Karibien.


Och självklart ska vi äta Ceasar Salad och Oreo Shake till efterrätt på Dennys i Río Piedras som har öppet dygnet runt. Detta var en tradition jag gjorde då varje löne-check kom (dvs var fjortonde dag)...


No comments: