Wednesday, April 07, 2010

Dumma Dulces!


I söndags bestämde jag mig för att inte äta något godis* på bra länge (eller ett litet tag iallafall...). Jag fick en överdos i påsk och det ligger nu säkert ett kilo godis i skafferiet (Eftersom jag hade påskbuffé för 10 släktingar på lördagen fick jag en hel drös med påskägg). Förutom dessa gömmor har jag tre olika Ben & Jerrys i frysen och chips samt jolly ranchers i olika skåp. Hm...
.
I vilket fall blev jag extra avskräckt när jag hörde att svenskar äter över 17 kilo lösgodis PER PERSON OCH ÅR. Say what?! VILKA människor är detta? Jag lovar och svär att jag har långt kvar till mer än 1 kilo i månaden...
.
Idag är det onsdag och jag har klarat mig hittills, men hallå - typ 3 dagar och jag är redan lite småsugen på chips - hur bra är det?
.
Det där med "ta en frukt istället" funkar sådär, speciellt eftersom jag inte ens åt en hel räkgrönsallad till lunch, men ska jag bli lättare inför sommarens löparlopp så ska jag!
.
Igår sprang jag förövrigt 8,8 km på kvällen (50,5 min) - lagom skönt tills jag fick en blåsa på foten.
..

* Inkluderar glass, chips, kakor, choklad, efterrätter osv

7 comments:

Erica said...

ja.. jag hörde ockå om det där med 17 kilo godis, det låyter ju ofattbart mycket - även om jag är en godisgris så tror jag ändå inte att jag kommer up i dom siffrorna... :/
Jag laddar inför vårruset (5 km :) ) som jag ska springa med jobbet .. känns som ett lagomt berg att bestiga :)

It´s all about me said...

Oh, springer du 1:a eller 2:a?!?! Jag springer 2:a!! Jag tycker att milen 9 juni är lite av ett berg för mig (Blodomloppet, med jobbet), vettesjutton... Har inte sprungit en mil sen i augusti...

egoistiska egon said...

Försöker hålla mig till att äta godis bara på helgerna, då är det lättare att hålla disciplin faktiskt. Eller typ en dag i veckan.

Låter som sjukt stora mängder, men samtidigt är typ 2-3hg godis faktiskt inte så mycket i en godispåse. Och låt oss säga att man äter en sån påse i veckan så blir det nästa 1,5 kg per månad och då når man den totalsumman rätt "lätt".

It´s all about me said...

Jag äter i snitt mindre än 2-3hg godis i veckan... ibland kan det gå en månad utan godis... är egentligen ingen fan av lösgodis direkt, men jag gillar chips hembakta bullar och sånt..och Ben & jerrys! De räknades dock inte ens in i de där 17kg = sjukt.

3 hg godis tycker jag är sjukt mycket!! Jag har nog ätit kanske 3hg på hela påskveckan, men det är mycket för mig = mår dåligt av det.

Mitt mål är dock att äta kanske nån gång i veckan sen (chips eller glass), men som det är nu blir det typ "fredag-lördag-söndag" eftersom tre dagar är helg, och vips har man käkat 3 dagar av 7 och så bjuds det på tårta eller bullar på jobbet, jag bakar en kladdkaka osv osv...

All or nothing just nu alltså, för att bli av med suget.

Murmelina said...

Sedan jag blev sjuk i söndags har jag inte ätit godis alls. Det är väl enda "fördelen" med att va sjuk.. man tappar aptiten..

Det blir inget spring idag. Jag har tappat rösten helt och är snorig och har fortfarande ont i halsen.

Ska satsa på att springa på söndag. Då borde jag vara riktigt frisk.

Första dagen med magnesium avklarad. Jag tyckte mig va aningen lugnare på tvärbanan i morse.... hm... en riktig utvärdering kommer då burjken är slut eller iaf halva burken. (Den innehåller 180 tabletter).

Kikan said...

Jag och Johan pratade om det där 17 kilona i helgen och det är ju heelt sjukt. Men hur vi än räknade kom vi inte upp i det på långa vägar. Men attans vad gott det är med godis. Johan har dock slutat helt sedan nyår (bröllopsformen du vet..) men jag unnar mig då och då. MEn det blir ju automatiskt mindre när inte han äter.

Svar på din fråga: Jag köpte lacket på Panduro. Frågade vilket jag skulle ha för att få en tålig yta som fungerade på foto och det fungerade jättebra. Luktar dock starkt som attan så ett tips är att hålla till utomhus. Länk till Panduro kommer här:

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=244397

Kram Kikan

It´s all about me said...

Oh, tack för tips Kikan!!!

Jag kommer inte heller på långa vägar upp i 17 kg per år...Och verkligen inte M heller. Det är väl antagligen så, att vissa äter typ 50 kg per år och andra max 1... Jag är mer en sucker för annat! Frågan är om jag vill veta hur mycket annan skit jag stoppar i mig :0

Pappersrosor coming up, by the way.