Thursday, May 31, 2007

Maten.

Äter middag (skaldjursbiff med brockoli, stekta grönsaker samt tomat) medan jag ser på Du Är Vad Du Äter. Jag har väldigt svårt att förstå hur man en normal dag hellre kan välja pizza istället för sushi, hur man aldrig har ens har smakat avokado eller gjort en fruktsmoothie. Sedan jag fick min lön har mitt kök känts som a little piece of heaven. Frysen är fylld med quorn, laxfilé, kycklingfilé, spenat, brockoli, jordgubbar, björnbär och skaldjursbiffar. I kylen ligger mozzarella, fetaost, kalkon, sparris, jordgubbar samt grönsaker och suktas. Avokadosarna ligger och mognar bredvid mina groddodlingar, och till frukost kan jag välja mellan rågflingegröt, knäckebröd eller solrosbröd. Så länge jag befinner mig i min kökshimmel, behöver jag inte oroa mig för att käka upp M´s choklad eller springa ned till kiosken för akutgodis. Jag älskar min mat.
.

14 comments:

Anonymous said...

Jag älskar DIN mat också :-P

Anonymous said...

Jag älskar också din mat! :)

Anonymous said...

Man hamnar som i en ond cirkel som är svår att ta sej ur. Uppväxten kan oxå spela roll. alltså min mamma va (är) ju psykiskt sjuk o har aldrig gillat att laga mat, har blivit samma enformiga kost, dåligt med fibrer, fullkorn och grönsaker. Men nu är jag mer medveten och försöker i alla fall tänka mer på vad jag stoppar i mej. Din tallrik såg supergod ut och idag ska jag testa göra din smoothie!

It´s all about me said...

Annah: Förlåt, men jag tror man väljer lite själv hur man vill ha sin kost då man blir äldre. Min mamma har också lagat väldigt ensidig kost, vilket gjorde mig vldigt smal när jag bodde hemma för att det var så tråkigt. Men visst spelar det roll-har man tex fått äta massa onyttigt som liten, är det ju det kroppen vill ha sedan.

Anonymous said...

Ja det vet jag väl att man väljer själv MEN jag bara säger att har man väl hamnat i skiten (matmissbruk) kan det vara väldigt svårt att bryta. samma som att sluta dricka alkohol för alkoholister eller att sluta med andra missbruk. För det är just vad det är, matmissbruk! Jag har själv varit där, hetsätit skräpmat o annan skit. Hemskt med folk som sitter o trycker ner folk i tex du är vad du äter. Man mår inte direkt bra av det själv och man försöker göra nåt åt det men faller ofta tillbaka. Visst, man har sej själv att skylla, men när skadan e skedd e det ett helvete att ta sej ur. Man önskar det vore så lätt som vissa säger, att sluta äta det då o ät nyttigt.

It´s all about me said...

"Du är vad du äter" är inget program om trycker ned folk! Det är ett bra program med superbra mattips som får folk till ett sundare liv! Har man ingen som helst diciplin och lever så ohälsosamt, måste man ju vara lite hård och sluta dalta? Personerna som är med har ju VALT det själva! Ingen säger att det är lätt, men man måste ju lägga ned lite energi på det! De flesta lider inte av matmissbruk, bara lathet och okunskap.

Anonymous said...

jag sa att många klankar ner på folk i tex det programmet. inte att själva programmet gör det! Ja du får gärna kalla mej lat och okunnig om du vill. Jag har av flera olika anledningar hamnat i den sitsen jag är i. det e mitt fel att jag låtit det gå så långt. MEN hetsätning o tröstätning ÄR ett matmissbruk. jag gick ju själv hos en dietist som sa att jag led av en form av bulimi. MEN som vi pratat om 1000 ggr så försöker jag göra mitt bästa nu och det är ju alltid en början! det ÄR svårt att ta sej ur det och man får kämpa! Vissa dagar orkar man inte, vissa dagar ger man järnet, som med allt annat. Men jag förstår att det e svårt att sätta sej in i den situationen. Finns ju folk som e tvärt om oxå, folk som knappt äter o har problem att få i sej mat, varför inte göra ett program om dom oxå? Finns ju 3290 miljoner program om vi feta, varför inte göra ett endaste om smala? Kan jag tycka.

It´s all about me said...

Min blogg var INTE riktad till dig! Jagmåste ju få skriva en blogg utan att du ska ta åt dig. Men varför skulle man göra ett pgrogram om smala människor? Menar du anorektiker, eller? Kanske för att fler är överviktiga än underviktiga? Fetma är ju ett problem som sprider sig mycket större, och programmet är ju skitbra. VILKA klankar ned på folk i det programmet, kanske gör du det själv? Jag kan inte förstå hur man kan göra så mot sig själv. De flesta där lider av okunskap, lathet, att de inte bryr sig och lurar sina egna kroppar att tro att nyttig mat är äcklig. (och so? Bättre att äta nyttig äcklig mat, än onyttig god..i längden)

It´s all about me said...

Jag har heller inte kallat dig varken lat eller okunnig, däremot tycker jag att om man väl recogniserat problemet, att det kanske är dax att ta tag i det ordentligt. Det kanske inte går att göra som normalsmala, man måste ta till extrema åtgärder.

Anonymous said...

Nä jag vet att d inte va riktat till mej men detta e ju vad vi diskuterat den senaste tiden och jag är ju en av dom i "du är vad du äter" Eller ja, jag äter inte pizza o skit varannan dag men... klart man tar åt sej när man är en av dom du skriver åt. Nä jag e väl en av dom som INTE klankar ner då jag vet vilket helvete det är! fetma är ett problem JA. Men men. orkar inte diskutera om mina matvanor mer som sagt. Jag är ett fetto som FÖRSÖKER göra nåt åt det. Ibland lyckas jag, ibland inte. En dag faller allt på plats o jag vet att jag kommer att lyckas.

It´s all about me said...

Min blogg var inte ens menad att skapa debatt, det var mer för min egen del eftersom programmet får mig att fundera på vad jag har i min egen kyl och frys, och vad hon skulle slänga om hon kom till mig. Kanske, för att jag själv har en störd relation till mat och är fixerad.

Anonymous said...

yes catfight... grrr...

It´s all about me said...

oh yes-wanna see more? ;)

Anonymous said...

Det gäller att bryta onda vanor !!! Håller med dej annars.. Blir jag sugen på något så är det mer god mat såsom stekt sparris med parmasanost tex. Sällan godis !!