Friday, February 27, 2009

It´s all about att Myten om den Vita Hjälten måste krossas:

.
I powerwalkspåret under solen med lätta steg bland ankor och gäss går jag förbi en typ femårig tjej i röd overall som håller sin mormor/farmor i handen
.
-I Amerika finns det Indianer, säger barnet vuxet, nästan svartvits-tvaktigt.
-Ja, svarar mormorn/farmorn.
-Förut var de dumma, men nu är de snälla, fortsätter barnet tillsynes självsäkert.

Och jag kan såklart inte hålla tyst. Jag vänder mig om och säger med snäll barnton
-Indianer har alltid varit snälla.
.
Barnet stannar till och frågar sin mormor/farmor vad jag sa,
och medan jag försvinner runt kröken hör jag hur hon försöker förklara.
.
För det är ju lika bra att krossa föreställningen om Den Vite Hjälten från Väst medan de fortfarande är små och formbara, eller hur? Bara tanken på slakten av Indianer för länge sedan får det att koka i mig. Hur har Spanien fått allt sitt guld? Hur har Sydamerika fått spanska som språk och spanskt blod? Jag blir arg bara jag tänker på det.
.
För er som älskar att läsa precis som jag kan jag tipsa om den halvt lättsamma trilogin INKA som blandar fiction med historia. En av kapten Pizarro's män blir kär i Inkaprinsessan Anamaya, och medan segertågen går från Inkarike till Inkarike är det faktiskt skönt att få andas ut och läsa om lite kärlek mitt i all misär.

6 comments:

TORGNYSDOTTER said...

Bra där! Ut och höj folkbildningen! *tumme upp*

Pumita said...

BRAVO för att du stannade och rättade henne!! När jag ser bilderna på INKA-serien skäms jag. Jag har dem i bokhyllan, haft i ett par år minst. Har börjat på den första men... jag SKA läsa dem! :)

P.S. Jag tycker absolut att du ska se Milk om du gillar Sean Penn! Han var helt fantastisk i filmen.

It´s all about me said...

Pumita: Vi pratade IDAG om att se milk, så ...it´s on! Och läs INKA-böckerna, om inte annat för historiens skull, man lär sig en hel del.

Torgnys: yes!

Emmama said...

Bra, hejja!

Nadia said...

Jag borjade pa den forsta boken i serien men tyckte inte alls om den. Kandes lite som en light-version av historia i romantikformat.
Men kanske borde jag ge boken en ny chans och se om jag tycker battre om den denna gang.

It´s all about me said...

Nadia: men böckerna är ungefär sådär; lightversion, men ändå; om man vill blanda historia med fiction så tycker jag att de är läsvärda ändå, eftersom man lär sig en hel del på köpet. Litterärt är de annars inga mästerverk, direkt.

Sen har man ju olika smak förståss! Du älskade Svensk Maffia, jag tyckte den var sjukt seg!