Monday, February 09, 2009

It´s all about that the Best Movies Are From the 80:ies:


.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
..
Jag har nu varit på födelsedagsfester två helger i rad. På den första fick jag presenter av två personer, vilket kändes helt grymt. Gå på födelsedagskalas och få presenter. Personlig fiskdamm i världsklass, typ! Shampo, inpackning som luktar gudomligt samt min all-time-favourite The neverending Story. Jag vet inte hur många gånger jag såg den när jag var liten och önskade att jag hade en egen Falkor och fick träffa Stenätaren. Planen är nu en riktig nostalgi-kväll hos pappa (han har 40tums-plattv). Andra nostalgi-filmer som kan tänkas komma upp en sådan kväll är Gudarna måste vara tokiga-triologin, som jag fick av pappa i somras men som vi under årens gång säkert har sett 20 gånger på inspelad VHS. Jag tror inte att några nya filmer någonsin kan mätas med dessa mästerverk från åttiotalet.
-
När jag ändå är inne på Michael Ende, författaren till Den oändliga historien, kan jag passa på att tipsa om min favoritbok från barndomen - Momo - eller kampen om tiden.
.

17 comments:

TORGNYSDOTTER said...

Jag inser att jag måste byta vänner! Vilket lyx.

Otäckt nog inser jag hur förtjust även jag var i den oändliga historien. Och jag måste ju varit, om inte vuxen så i alla fall, ung vuxen vid tidpunkten. Jag vill minnas att jag använde min ointresserade lillebror som alibi.

Vänta nu...
...du måste ju sett den senare än när den kom, eller hur? Eller?

egoistiska egon said...

Åh, jag har så "konstiga" minnen till just de där två filmerna! Oändliga historien: Kommer ihåg hur jag fingrade på vhs-bandet men även hur jävla äcklig jag tyckte djuret var på ryggen. Isch! Och "Gudarna måste vara tokiga" trodde jag var Gudfader SKITLÄNGE, haha!

It´s all about me said...

Jag var liksom 4 bast när filmen kom ut 84, så jag vet inte riktigt om jag såg den direkt eller om jag såg den senare. Jag har sett den så många gånger att minnena flyter ihop. Åttiotal var det iallafall, och jag var liten :)

Gudarna måste vara tokiga är TRE filmer, inte bara en :)

Djuret på ryggen?

Men åh, NOSTALGI!!!!

egoistiska egon said...

Ja, djuret de flyger på! T ex på omslagsbilden. En hund?

Precis, tre filmer och vilket hjälpte till att koppla ihop just med Gudfadern som också är tre filmer...

TORGNYSDOTTER said...

84, alltså...
Då var jag fjorton-femton. Det är ju inte så farligt som jag trodde. Haha. Fjortisar får gilla den. Eller hur?

Murmelina said...

Trevligt.

Roligt att ni kom till min fest oxå och vi får ses oftare nu tycker jag.

Kram

It´s all about me said...

Egon: Jaha, djuret de FLYGER på. Falkor alltså, han som jag önskar att jag hade! haha, han är ju bäst i världen!

Torgnysdotter: Fjortisar får ju såklart gilla den, jag älskar den ju nu och är...trettio nästa år :D

Murmel: Gärna!!

Emmama said...

Oh, den filmen har jag inte ens sett! Underbart att gå på kalas och få presenter, sånt gillar jag! :)

It´s all about me said...

Emmama: du måste se den, säkert kommer Gurra älska den också (om ett par år!)

Anonymous said...

men så sjukt snygg blogg du har!

Unknown said...

Aah, the Neverending story. Vill vara med på nostalgikvällen!

It´s all about me said...

Såkom solen: tack! Vilken sjukt fin titel du har på din blogg! Måste spana in den...

Ylva: såklart! Martin har ej sett den (!!!!) så det får bli en kväll med oss fyra! (och kanske Svante?)

Anonymous said...

Haha, Gudarna måste vara tokiga har jag inte tänkt på på säkert 15 år. Tyckte de var hysteriskt roliga och var de som rullade mest när en video införskaffades (men sen slog Spanarna till som sågs oändligt många gånger)

It´s all about me said...

Hysteriskt roliga, ja!
Spanarna tror jag inte jag har sett, måste se!!

Vi såg även Indiana Jones och James Bond-filmerna om och om igen...

Anonymous said...

Här klappade systemet ihop då folk skulle ha sina Madonna-biljetter. Folk är ARGA! Radion försöker ringa upp VD´n för www.lippu.fi (som sålde biljetterna) o han svarar inte etc...
Systemet klappade ihop redan med Springsteen biljetterna en vecka innan o nu lovade de att det var fixat.. men icke.

Nadia said...

Visst ar Momo underbar! Laste den ocksa som liten och tyckte nog faktiskt battre om Momo an om den oandliga historien.

It´s all about me said...

Nadia: Roligt men en till som läst Momo!

Sussie: Här hade det också kollapsat under Springsteen, men sedan dess hade de lovat att fixa systemet - och de höll löftet. Underbart! Spelar Madonna i Finland också? Härligt! Typiskt dock att det hängde sig, grr.