Monday, December 07, 2009

Ps.

Viktresultat efter de senaste två veckorna: +1.5kg.
.
Jag hatar, hatar, hatar att jag bara går upp, upp, upp då jag tränar mer än 1-2 gånger i veckan. Sen får jag kämpa med att gå ner detta genom att träna mindre samtidigt som jag intalar mig själv varje gång att inte fan kan jag gå upp i vikt av att träna?
.
Och NEJ, det är inte bara muskler, det är det där extra köttiga (som M uttryckte det under en nattlig konversation). Byxorna sitter tightare och ansiktet blir rundare.
.
Jag tror jag behöver hjälp. Akut. Jag vill ju träna, jag mår så bra av det både psykist och fysiskt, men bieffekten att gå upp i vikt är fan inte kul.

18 comments:

Weronica said...

Vad dumt att det blir så. Snacka om att känna sej omotiverad för träning. Du kanske tränar fel saker???

It´s all about me said...

ja - men vad är rätt saker liksom? Det enda som funkar är långa promenader eller lugn simning för mig, men det blir jag inte starkare av... Att träna löpning/body pump/spinning/styrka/core känns väldigt rätt, hur kan det bli fel? Well, PT nästa... trist att det är så bara, men jag får väl börja simma igen?

Weronica said...

Nej, det är inte step eller trappmaskin jag menar. Dem känner jag ju till. Dem här är jättenya och typ tre i en. Man kan steppa/ gå i trapp, Skida eller springa typ. Jättebraiga :)

Weronica said...

Och jag tänkte mer på typ ren styrketräning med frivikter och inte bara bodypump. Styrka är ju det som förbränner mest. Och bodypump räknas inte in dit tror jag. Simma är SKITBRA, skall köpa klippkort hemma i julen och på formfitness. Ingen jul utan träning. hehe. Har du frågat någon kunnig människa på ditt center varför du går upp i vikt??

It´s all about me said...

Jag har simhall på gymmet inkluderat i mitt gymkort! Så jobbigt bara på vintern... och jag hatar när det är massa folk... Body pump hör till styrka, men med uthållighet i fokus - däremot har jag ju tränat på gym regelbundet förut - samma sak hände då. Det enda som funkar för att gå NER är långa promenader och simning - utifrån egen erfarenhet - jag har ändå tränat regelbundet i 15 år! :) (började på Friskis när jag var 16, innan det simning).

Har inte frågat någon kunnig på mitt gym nej, men min egen conclusion är att min kropp sparar på kalorier när den vet att jag tränar regebundet, för att bygga förråd inför explosiv träning. Däremed är promenader och simning bäst för mig = lågintensiv. Dock ÄLSKAR jag den högintensiva, suck!

Ps. smart maskin som har allt i ett! En sån skulle man ha hemma! :)

Anonymous said...

Tak for en interessant blog

TRÄNINGSLYCKAN said...

Jag kan inte tro att det är träningen det är något fel på. Har du provat räkna Kcal-intaget?! Vad är det exakta du ligger på under en dag? Håll stenkoll där, då borde det ju hända något. Trots att du äter bra och hälsosamma saker så kan det ju bli för mycket liksom.

It´s all about me said...

Anonym: Tack :)

Anki: Jag äter ofta ungefär samma, men visst blir det mer då jag tränar -dock kan det bli mer när jag inte tränar oxå, men då brukar kroppen göra av med överskottet så att jag generellt ligger på samma vikt ändå. Min sista utväg är att börja räkna kalorier, men det känns så nedrigt - då blir bieffekten att hålla strikt matintag när jag tränar, men inte om jag inte tränar. Jag vet inte om jag vill eller orkar hålla på så. Kanske är det bäst att bita i det sura äpplet och antingen gå upp ett par kilo och träna det jag tränar nu, eller gå ner och träna lågintensivt. Jag orkar inte leva med att tänka på kalorier resten av livet, det känns inte kul.

Ps. Jag har faktiskt läst en studie om att man kan gå upp av träning just eftersom det jag sa; att kroppen SPARAR kalorier för att den vet att man behöver dem...så det är inte helt omöjligt.

Lala said...

I hear ya´! Har inte tränat på 1½ vecka nu pga förkylning samt ätit kakor och bullar (tääänkte ha uppehåll till jul) och imorse vägde jag 59kg, dvs -1kg! YEEY!!:D

It´s all about me said...

Lala: Du är den ENDA som känner igen detta. Ingen annan tror på mig förutom du!! Ska man liksom behöva räkna kalorier hela livet för att man vill TRÄNA? Det borde vara tvärtom!

Ps. 59 kilo väger jag dock verkligen inte, lägg på några kilon..Lyllo dig smalis! ;)

Lala said...

Morgan i "Christer" i P3 drog paralleller mellan sig själv och en pommes frites "smal men fet" ungefär så är det väl för mig oxå;-) Man blir inte så motiverad till hårdträning direkt;) (fastän man såklart mår bättre av träning och allt sånt yadayadayadayada).

It´s all about me said...

Just ja, SMAL MEN FET, hahaha! Fast du Lala, du är ju smaal! Håller med dig om exakt det; inte så motiverande när man blir tjock av'ett, men visst mår man BRA!

Limpan said...

Jag tror nog att jag lider av samma åkomma som dig. Jag blir tyngre och ser rundare ut när jag tränar mycket, men jag bryr mig inte så mycket om det då jag mår så mycket bättre när jag tränar än när jag låter bli. Aldrig i livet att jag skulle börja räkna kalorier. Dock håller jag mig borta från kolhydraterna så mycket jag bara kan. Gör jag det mår jag bättre i magen och blir piggare och går ner i vikt utan att träna.

It´s all about me said...

Limpan: Ja, kolhydrater är verkligen boven! Om jag tränar mycket låter jag dock INTE kolhydrater vara - inför/efter ett spinningpass t.ex. så känns det elakt mot kroppen att skippa kolhydraterna, men du kanske menade specifikt om du inte tränar?

Lite skönt ändå att fler förstår, jag har känt mig så ensam! :/

Limpan said...

Jag skippar kolhydraterna oavsett. Har jag bara ätit tillräckligt med fett så går det bra ändå.

It´s all about me said...

Kanske vore det nått, men jag vet inte. "Alla" säger ju alltid hur viktigt det är att fylla på med kolhydrater efter ett hårt konditionspass. Kanske funkar det nu, men när man är 50 kanske det sätter sina spår? Hjärnan behöver ju oxå lite kolhydrater. (och, jag ÄLSKAR potatis...). Vad tränar du? Du är säkert jättesmal förövrigt!

En sommar tog jag typ bort alla kolhydrater men åt rätt mycket fett och proteiner. Jäklar vad jag gick ned! Då tränade jag dock inte, utan gick bara långa promenader på 1-2.5h per kväll.

Limpan said...

Jag har läst att den mängd kolhydrater man får i sig utan de synliga kolhydraterna är tillräckligt för hjärnan. Jag är inget fan av potatis, så för mig är det ju inte några svårigheter. Eller ja, chipsknarkare är jag förvisso, men det är ju då bra att vänja sig av med det missbruket. Suget är inte alls lite skjukligt som det varit tidigare.
Jag gymmar och kör Friskisjympa. Sen blir det en skidåkning så fort snön landar.

It´s all about me said...

åh, okej, sant att man får i sig "dolda" kolhydrater ändå, jag älskar dock helt enkelt potatis. Och knäckebröd med avokado. Vad äter du t.ex. till frukost? (jag äter iofs ibland bara 2 ägg) Äter du inte pasta/potatis/ris ibland? Jag föredrar dock sallad till t.ex. en kycklingfile, men hemmagjord klyftpotatis till lax i ugnen...åh, det finns inget bättre!

Ps. Jag tränade på Friskis i 13 år, bytte ställe för ett år sen eftersom jag inte orkade åka tunnelbana och gå för att komma till gymmet när jag har ett gångavstånd ifrån mig.