Monday, July 19, 2010

Jag hjärtar Solna!


Jag älskar Solna. Jag älskar Solna så jävla mycket att jag inte vet hur jag någonsin skulle kunna flytta härifrån. Med tanke på att jag har flyttat runt 40 gånger förstår jag knappt själv hur jag kan känna mig så hemma på en plats, på andra sidan stan, bland massa AIK:are. Jag flyttade till Solna 2004, till en studentlägenhet, och hade sedan den enorma turen att få ett förstahands-kontrakt i Ulriksdal, till en lägenhet som jag hatade. Det var då jag började tappa håret, ständigt vara trött, ha huvudvärk. Efter en kort flytt till Östermalm och tillbaka till Ulriksdal, fick jag den lägenhet jag har nu - världens bästa besked då jag befann mig i Buenos Aires under tio veckor våren 2007.
.
Sedan dess har jag bott här, i samma lägenhet, och för första gången utan att känna detta är bara tillfälligt, tills jag får något bättre. Jag älskar utsikten från min balkong, jag älskar att jag har balkong. Jag älskar Solnas låga skatt, sjöarna nedanför mig med svinbra löparrunda, att ha tillgång till tunnelbana och buss nedanför backen, och två olika pendel-linjer. Jag älskar att jobba i Solna, eftersom jag går till och från jobbet varje dag. Jag älskar att jag har skitbra hyresvärd som fixar allting på en gång när det behövs, och att jag har högt i tak och badkar - även fast jag aldrig badar badkar. Jag älskar att jag har Gamla Filmstaden på andra sidan gatan eftersom jag hatar att gå på bio i stan, jag älskar att jag har mina träningskompisar här, att det finns allt jag behöver inom gångavstånd, att bara kunna glida ned på Råsunda torg en söndagskväll med kompisarna och ta ett glas vin, och sedan gå hem igen på lätta fötter och lägga mig i min säng och vakna upp i min lägenhet.
.
All den här kärleken känns extra stark eftersom jag inte var hemma på fem dagar. Fem dagar, det är ju fan ingenting! Hur skulle jag någonsin kunna flytta? Jag hjärtar Solna!

8 comments:

Petchie75 said...

Ha ha, jag satt precis och funderade på om jag har varit i Solna tills du nämnde Råsunda - ok, då har jag varit där två ggr ;-) Inte alls på Råsunda men i närheten av stadion. Jag är såååå urkass på Sthlms förorter, och kommer aldrig ihåg var folk bor och på vilket håll det ligger i förhållande till stan. I september kommer vi att bo hos flamländska kompisar i Nacka - ligger det på samma håll som Solna??
Kan du inte visa fler foton från ditt hem?? Och dina favoritställen i Solna?
Kram
PS O har varit i Sthlm 4 ggr tror jag även om två av gångerna var en-dagsvisiter på väg till Vasa / Lappland.

It´s all about me said...

Nacka ligger söder om stan, Solna norr om stan! :) Min mamma bor dock i Nacka... och det är inte särskilt långt eftersom både Solna och Nacka är närförorter. Känns dock inte ens som Solna är en förort, utan det är mer en egen stad. Jag ska absolut fota mer från mitt hem och lägga in i bloggen, och favvoställena från Solna! Har gjort det förr, men det var nog innan du läste min blogg :) Ska bara städa lite först... vilket är mitt projekt idag, som aldrig blir av...hm....

Murmelina said...

Härligt Anna.
Så ska det ju kännas!
KRAMAR

It´s all about me said...

Ja! It´s home! Jobbigt dock när man har kille, som vill att man ska flytta dit. Hm...

Erica said...

Jag var faktiskt på på lite olika lägenhetsvisningar vid Råsunda tidigare i juli. Jag blev kär i en lägenhet på Plogvägen och budade på den men tyvärr så blev den inte min, var även och kikade vid Östervägen samt på en lya på Råsundavägen (precis i höjd med filmstaden ...) Är dock väldigt nöjd med den lägeneheten det blev, på lilla essingen - gillar det området också :)

It´s all about me said...

Roligt att du gillade det här iallafall! Det är ganska dyrt att köpa här... (jag har ju hyreslägenhet). Kommer gärna och hälsar på dig på Lilla Essingen sen!

Anonymous said...

Fint att känna så för sitt hem, då vet man att man har hittat rätt.

Jerry Voss said...

Interesting tthoughts