Friday, July 30, 2010

Matlust?

Jag älskar mat. Älskarälskarälskar. Att laga den, att äta den, att titta på den. Det bästa med nya städer och länder är att spana in mataffärerna, marknaderna, landets eller stadens specialiteter. Att drömma sig bort i bakverk, skriva in recept i egna kokboken och storhandla.

Det finns dock en dag per månad då jag inte är sugen på någonting. Det spelar ingen roll att både frysen, kylen och alla skafferier är fullproppade med alla favoriter. Manchego, getost, fårost, avokados, pistagenötter, fetaost, halloumi, blåbärsproviva, frysta bär, yoghurt och fil, keso, färskpotatis, lax, räkor,tonfisk, rödspätta, grönsaker i alla dess former, ruccola, bladspenat, grapefruits. Ingenting lockar. Jag öppnar kylen, stänger den. Öppnar frysen, stänger den. Ingenting. Så jävla bra, faktiskt. Önskar att fler dagar var som den här, första mensdagen, då kanske jag kunde gå ner de där 5 kilona som jag hatar.
.
Ska iallafall läsa ut Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva innan jag ska ta en långpromenad hem till kusinen och sötaste kusinbarnet Nerea. På måndag ska jag till jobbet igen och får extra ont i magen av tanken på att öppna mailen efter tre veckors ignorans. Aj. Tur att jag har en massa mat att trösta mig med när jag kommer hem sen.

4 comments:

Kikan said...

Hugah! Jag börjar oxå jobba på måndag och bävar oxå för mailen....lär ta en hel dag att komma igenom. Jag har lurat på att kolla den hemifrån ett par gånger men bestämt mig för att nej, jag har semester. Kram Kikan

Anonymous said...

Mat är livet! Är exakt som dej i det första du skriver! :)

Beatrix Vnunk said...

Jag kan också bara hålla med. Älskarälskar mat. Jag har också haft den stora lyckan att tåla allt och min mage är av plåt. Vilket gör mig till en mycket rik kvinna:).

It´s all about me said...

Kikan: Exakt; en dag att gå igenom mailen... jag har dock en assistent i hela två dagar som hjälper mig först. Pjuh!

Anki: Skönt att höra! Du har dock något som jag saknar... diciplin! :)

Beatrix: Jag är djupt avundsjuk på din stålmage!