Monday, February 26, 2007

Tigre.

.......................Terere-drickande på t-banestationen (Ylva, Carlos, Cristobal)
.......................................Floden i Tigre. Hus till salu?
.......................................Hängmatte-soft på hostallet.
I Buenos Aires springer folket runt med termosar och dricker mate hela dagarna. I Paraguay springer folket runt med kall terere eftersom det där, som Carlos el paraguayo sa, "är sjukt varmt 360 dagar om året". I sin 1,5 liters termos häller man i is, vatten, lime, lite yerba om man vill för olika ändamål, fyller sin lilla kopp med yerba och sticker ned metallsugröret med filter. Alla dricker ur samma mugg och sugrör, men en hel kopp åt gången. När man lämnar tillbaka koppen med utsugen yerba till termosinnehavaren får man passa sig för att säga gracias. Tack betyder att man inte vill ha något mer. Så, idag har jag druckit ungefär 10 koppar terere och typ 5 liter vätska till eftersom det var så hett att jag till och med höll på att svimma på en restaurang. Som Laura varnade oss för länge sedan händer det ganska ofta att folk svimmar i Buenos Aires på sommaren. Jag var så mätt på vätska hela dagen att jag glömde bort att äta på nio timmar. Efter lite hejdå till Magnus på hostallet, juice och frukt ute, pingis med Cristobal och Hernan, drog Ylva, Cristobal, Carlos och jag till Tigre. Mina byxor satt som fastklibbade hela dagen. Vi åkte iallafall båt genom flod-deltat i en timme, var på en marknad, såg sköldpaddor i en smutsig flod, drack mer terere, och kom hem runt 22. Det är nu söndagnatt klockan 01 och det är ett jävla liv utanför. Karnevalen är i full gång. Jag hör inte ens vad jag tänker.


6 comments:

mimmi said...

Jag vill också svettas! Här är det kanske 5 grader och slask. Men om 1 månad borde det väl ljusna..

Anonymous said...

Jag säger som Anna- jag vill oxå svettas!!;) Låter sjukt härligt. Är det som varmsst i Buenos Aires nu?

It´s all about me said...

ja, det är högsommar i Buenos Aires!!! Underbart.

thebeverlyhillsgang said...

HELLO babe!!! I MISS YOU, NI SER YO ATT HA DET SÅ KUL. snygga ben anna har på sin msn bild oxå.
MIss you!!

Puss till både ANapAna och Ylvis!!!

/Brendis

thebeverlyhillsgang said...

ahh måste säga det igen!!! jag saknar er!!! jag är trött och hungrig oh avundsjuk... vill oxå vara i buenos aires...!!! /Louise

Anonymous said...

oj stackars huuus hehe. o jag vill oxå till värmen! 7 månader kvar :P