Wednesday, February 21, 2007

Vandring i det gröna.

.
....Hostelboys från Chile och Tucuman, syrran & jag. Foto: Cristobal, porteño.

.............................................Buenos Aires by sun. .............................................Utkanten. Jag blir helt yr i huvvet av att kolla i alla tusen olika bostadsförmedlingar jag är med i. Skb, Signalisten, botkyrkabyggen, Sthlms stad, alla tusen Ylva är med i, alla lägenheter man vill ha, inte kan få, kunde ha fått men missade, önskar att man fick, vill ha och kan få men har inte råd. Tänk vad mycket lättare det är att få en lägenheter i andra städer...Jag har ändå stått i 20 år i kö om nåra månader, och ändå kan jag bara få utanför tullarna.

Som plåster på såren bor vi mitt i smeten nu. Det är så mycket centrum att jag nästan saknar förorten med massa fin natur, vatten och lugna vägar. Försökte mig på en promenad idag längs stan men fastnade bara bakom sega tanter, gubbar med käppar, fick skit i ögonen från bilar, vattenstänk i håret från airconditions, och stå massa sekunder som kändes långa som år för att vänta på grön gubbe. Framåt eftermiddagen gick vi iallafall till ett reservat utanför hamnen. Cristobal envisades med att det skulle ta en kvart, och jag försökte övertyga de andra om att en argentinsk kvart inte är som en chilensk eller svensk kvart. I vanlig ordning trodde ingen på mig, men det tog en timmes promenad dit, en timme hem och två timmars gående i själva reservatet. Äntligen har vi fått lite "kompisar", eller iallafall lite snubbar att hänga med, innan de reser vidare. Och imorgon bär det av till La Boca. Mañana, alltså.

9 comments:

Jenny said...

Jag försökte få mamma att investera i en lägenhet i Sthlm till mig, vilket faktiskt funkade halvbra, sen kom vi fram till att jag ändå flyttar runt så mycket så nu skiter vi i det tramset, för jag kommer ändå bara bo där typ en fjärdedel av tiden.

Anonymous said...

Vi använder en inbäddningsmassa på jobbet som heter Cristobalit:) hi hi

Anonymous said...

Shit det e ju helt sjukt det med 20 ÅR i bostadskö liksom.. man fattar inte!! :/

egoistiska egon said...

verkligen synd att du inte stått i stockholms bostadskö så länge, för där hade du lätt fått en innanför tullarna vid det här laget.

It´s all about me said...

evelina-I know! Det är helt SJUKT vilken bra lägenhet jag hade fått om jag stått i rätt kö, typ en tvåa på östermalm eller i Hammarby eller nått annat superställe där jag VERKLIGEN vill bo. God Damn!

mimmi said...

Ja den var bra, men lite skum också. Sherrybaby var mer i min smak! :)
Angående shabloner, så är de så fina!

Anonymous said...

låter i alla fall som ni har det riktigt mysigt och JAGGG är avundsjuk. Hönger ni med en chileno liksom?! Då lär han va snygg ;)

Anonymous said...

Jätte fina bilder, här är det vitt på marken och iskallt. Så ni har ju det 1000 ggr bättre. Njut av det !

It´s all about me said...

gabba- ja, han i vit t-shit på bilden är chileno! Men jag känner en hel del chilenos i Sthlm oxå, det är inte direkt få av dem i världen;)