Tuesday, July 22, 2008

It's all about att vill man vara Fin, får man lida Pin...

Jag var så liten då, satt med mamma på ett tåg på väg någonstans och allting var så stort. Jag kände mig aldrig som de där andra barnen, som hade rakt hår och smala läppar, och mammornas borstar gled lätt igenom deras hår medan de satt stilla och lugnt och läste i en serietidning.
.
En liten flicka klunkade i sig coca cola som en hel karl och jag försökte vara som hon, tog två små klunkar och det sved i hela halsen av all kolsyra. Fy fan vad jag tyckte att det var äckligt, men jag rörde inte en min. Däremot när mamma skulle borsta mitt krulliga burr, då skrek jag aj hit och dit medan flickan med coca colan och pipig barnsröst kom med nådastöten, ordspråket som jag har hatat sedan dess - Vill man vara fin, får man lida pin. Jag riktigt såg hur hon njöt av att jag hade ont.
.
Jag tänkte på det ordspråket igår kväll när jag hade joggat 40minuter och gått 40, tränat på gymmet innan jobbet på morgonen och lagt hela min dags lediga tid på att försöka bli fin, och satt med stärkande lack för naglarna så att de ska bli långa.
.
Jag hoppas att den där lilla flickan har druckit så mycket coca cola att hon fått äta upp sitt eget ordspråk, för hon var inte tillräckligt smart eller gammal för att förstå att krulligt hår borstar man inte, och coca cola dricker man inte om man vill vara fin.
.

6 comments:

Nadia said...

Usch, nu får jag hemska flash backs från min egen barndom då mamma kammade mitt krulliga hår, jag skrek och grät och hon hotade med att klippa av det.

It´s all about me said...

eller hur!! Det var en vidrig pina! Och inte blev man mer fin av det heller...

Anonymous said...

Alla är fina på sitt eget sätt.

Och du är jättefin =)

It´s all about me said...

M brukar säga "Vad fiiiin du är", så jag får väl vara nöjd I guess :D

Anonymous said...

Ett annat motbjudande talessätt är: "den man älskar agar man". Fatt vad mycket man kan rättfärdiga med det om man vill... :-(

It´s all about me said...

Effell: så sant! Fy! Det talesättet är ju till och med värre.