Wednesday, February 24, 2010

Recension av Lolita:

Boken av ryska Nabokov är vidrig och vacker på samma gång, och märkligt nog gör den att man någonstans känner sympati med mannen - Humbert, Humbert - trots att han är en pedofil och ett, som han beskriver sig själv, monster som från första ögonblicket blir handlöst förälskad och senare besatt av tolvåriga "nymfetten" Dolores (Lolita). Ett barn, som han sedan blir styvpappa åt. Jag är helt förundrad över hur ett sådant makabert ämne kan beskrivas med sådana vackra, poetiska ord. Språket är ett nöje att läsa från början till slut, även om boken någonstans efter de första 200 sidorna var seg i ungefär kommande hundra. Slutet tog en totalvändning och kändes nästan som en annan bok, men fortfarande lika vacker.
.
För att citera lite av de vackra vidrigheterna från boken:

...på ett strategiskt ställe med min skolkande skolflicka intill mig i bilen, för att se på barnen som lämnade skolan - alltid en vacker syn. Nöjet av detta slag tråkade snart ut lättuttråkade Lolita och eftersom hon i likhet med alla andra barn saknade förståelse för andra personers nycker brukade hon förolämpa mig och mitt behov att bli smekt av henne medan blåögda små brunetter i blå shorts, rödluvor i gröna boleros och suddida pojkaktiga blondiner i blekta linnebyxor promenerade förbi i solskenet.
.
Jag brydde mig egentligen inte om var vi bodde så länge jag kunde låsa in Lolita någonstans...
.
...ty vad jag fruktade mest var inte att hon skulle ruinera mig, utan att hon skulle skrapa ihop tillräckligt med pengar för att rymma...
.
Hon famlade efter ord. Jag skänkte henne dem i tankarna. "Han krossade mitt hjärta. Du krossade mitt liv".
.
Boken får ändå högsta betyg av mig på Boktipset.se trots ämnet, och jag är förstummad över hur boken ens har kunnat skrivas. Jag måste se Kubricks film - som med all säkerhet framställer boken på ett helt annat sätt, säkert som en något snedvriden kärlekshistoria och inte som den vidrighet den faktiskt är när man läser mellan raderna.

8 comments:

Jenilita said...

Ush hade aldrig läst en sån bok och sympatiserat med en Pedofil.. Är det han själv som skrivit boken?? Genom att köpa en sån bok bidrar man ju till hans framgång. Eller du kanske redan står i kö på bibloteket till uppföljaren..

It´s all about me said...

Boken skrevs på 50-talet, så uppföljare är inte att tala om... Författaren har varit död i mer än 30 år. Pluggar man psykologi brukar man även antingen läsa denna bok eller läsa OM denna bok eftersom den ger ett annat perspektiv på saken, ur en psykologisk synpunkt. I den bemärkelsen påminner den om Dostojevskijs Brott & Straff.

Boken sympatiserar inte med pedofiler och inte jag heller, snarare tvärtom. Den får en att TYCKA SYND om huvudrollen, eftersom han är fast i sin egen besatthet och sexualitet och inte kan ta sig ur det - trots att han försöker.

Författaren var som bekant INTE pedofil själv och beskriver även huvudrollen som ett monster. Jag kan GÄRNA stödja litteratur som framställer pedofiler som monster, synd att du inte vill stödja sådan litteratur...

Tycker som tidigare att du borde sätta dig mer in i saker innan du uttrycker dig; appropå att bidra till saker genom att köpa dem...

Jenilita said...

Jag var inte insatt i ämnet det var därför jag frågade om han skrev den själv.....

Men där imot brott o straff tvingades jag läsa i skolan:)

Jag hade nog inte klarat av att läsa om pedofiler dock pallar inte sånt. Jag läser böcker om inredning och självbiografier av kända profiler det är ganska kul. Lisa Marklunds böcker är också rätt bra, men sista boken jag läste var Svensk Maffia det va ett tag sen. skvaller tidningar e mycket roligare!

Murmelina said...

I filmen uppfattar jag Lolita som äldre än 12 år...inte så konstigt.. kollade upp det och Sue Lyon som spelade Lolita var 16 år vid filmatiseringen.
Jag har kommit halvvägs i Shantaram nu. Gillar boken.. men tycker faktiskt huvudrollen var känslolös när han lämnade Karla på stranden i Goa... nu funderar jag på vem som fixade honom i finkan. Måste vara Madame Zhou...
Ses ikväll då, 18.30?! Hade vi bokat bord där eller?

It´s all about me said...

Jenilita: Jag tycker Liza Marklund är Sveriges sämsta författare :/ Inredning är kul, men skvallertidningar är hemskt.

Det är ju inte ROLIGT att läsa om pedofiler, men däremot kanske bra - precis som det är bra att läsa andra böcker som behandliar hemska sanningar om samhället (kanske en bok om alligatorväskstillverkning vore nått att läsa för dig...hehehe...skämt å sido...)

Grejjen är ju den med denna bok, att den inte beskriver övergrepp, den beskriver hans enorma kärlek till henne - vilket är det skrämmande, eftersom det är ur hans perspektiv. Därav det vackra språket. Tidvis glömmer man nästan bort att hon är mellan 12-14... och sedan påminns man.

Murmel: Blev oxå lite irriterad på Shantaram! Bord ska väl vara bokat tills ikväll, kan inte du sms:a Caroline och be henne boka för alla oss? Mig, Tanja (min träningskompis), Peter, dig, Oliver, Merre. Tanya vet jag ej? M är bortrest med jobbet så han kommer ej...

Murmelina said...

Absolutamente har messat.

Lojsilajnen said...

Åh Anna min vän.. Jag är rätt uttråkad på jobbet idag. haha. har blivit seg efter libanesisk buffé till lunch dessutom. Tittar säkert in hos din blogg fler gånger innan jobbdan är slut...

It´s all about me said...

haha, ska börja uppdatera bloggen oftare! :)