Tuesday, June 02, 2009

kafka på stranden:

Härom dagen läste jag ut Kafka på stranden av den japanske författaren Murakami; en bok som inte alls var som jag trodde.
.
Jag hade räknat med ett förhållandevis tungt verk som jag skulle traggla mig igenom bara för att pappa gillade boken, men efter typ 30 sidor var jag fast och kunde inte sluta läsa. Shit vilken spännande story! Något jag dock inte gillade med boken var alla skruvade, osmakliga sexdetaljer. Mot slutet fantiserade jag ihop alla möjliga tänkbara lösningar och twists, men detta lämnade mig lite smått hängande. Dessa två saker förstörde enligt mig mycket av hur bra jag annars tyckte om boken. Oavsett är den både spännande, bra skriven (eller översatt, då), annorlunda och helt klart läsvärd.

5 comments:

Anonymous said...

Vad kul att boken var mycket bättre än du förväntat dig! Jag läser just nu "Boven i mitt drama kallas kärlek" av Unni Drugge och jag stör mig på exakt samma sak - det är en massa sexscener som jag helst hade velat slippa, speciellt som det är en självbiografisk roman!! Det blir liksom bara pinsamt!

It´s all about me said...

Jag har oxå läst den boken, men på nått sätt var det ändå förväntat sex...På nått sätt hör det sexet till den boken, enligt mig, eftersom det sexet visar på en besatthet och bekräftelse genom just sex. Här är det osmakligt på så sätt att det handlar om mamma-son, onani och liknande, och helt onödigt för själva storyn... riktigt osmakligt:/ Jag gillade Unnis senaste ändå, eftersom jag tycker att hon är en skitbra författare.

Anonymous said...

Nu funkar din blogg igen, hääärligt! :) Och kul att du gillade hans bok, nu blev jag mer inspirerad att ta itu med den jag har av honom i hyllan. Vad läser du nu?!

Jenny said...

Så den var bra? Kanske ska försöka mig på den ändå... Har du hunnit till Människohamn än?

It´s all about me said...

Shit, har inte hunnit med Människohamn ännu, men jag vill, måste, ska!

Anki: Jag läser En halv gul sol; Du kan alltid se i kolumnen till vänster vad jag läser just nu :)