Saturday, August 15, 2009

10 things I loved and Hated as a Child:

Jag på det glada åttiotalet, typ 1984


När jag var ute på långpromenad i solen nyss tänkte jag tillbaka på min barndom och vad jag tyckte om och inte då, och slogs av att jag nästan glömt bort mig själv som barn.
.

Följande saker gällde mellan 1980-1989:
.
.
10 Intressen/framtidsplaner:
- Plocka daggmaskar och fylla fickorna med dem.
- Att vi bodde på våning 4 och jag var 4 år (fatta coolt!).
- Bamse.
- Att "plinga" på bussen, det var sjukt spännande! Men en gång råkade jag plinga fast vi sen inte skulle gå av, och jag trodde att jag skulle dö av skam.
- Ha så stora fötter som möjligt.
- Bli mullig, ha rakt hår och bruna ögon.
- Flytta till Grekland. Där skulle jag bo hela mitt liv och gifta mig med en grek som körde moppe.
- Bli flygvärdinna alternativt författare (skriva på skrivmaskin var typ det roligast i världen).
- Sjunga med min hesa, kraxande barnröst och gärna spela in det på kasettband.
- Fylla 30 år.
.
.
10 saker jag hatade/ogillade:
- Grädde (fast när mamma färgade den grön på födelsedagen var den godkänd).
- Att sova borta. Det fanns inget värre!
- Att mamma och pappa skildes. En gång satte mamma sig i pappas knä i köket och då trodde jag att de var tillsammans igen, men de var de tydligen inte. Vilken enorm besvikelse.
- Att vara ifrån mamma. (Ett tag kunde hon inte ens gå på toa utan att jag fick panik).
- Mitt krulliga hår och tjocka läppar.
- Att vara sist kvar på fritids, det gav mig ren och skär panik, typ som när mamma gick iväg på toa några år innan och kanske aldrig skulle komma tillbaka.
- Kolsyra. Att dricka Cola var en jädra pina.
- Att få håret borstat. Aj!
- Att gå i uppförsbackar.

- Att vara barn. Ingen fattade ju någonting av vad man menade.

.
Nu utmanar jag er att göra samma sak från era första 9, 10 år av livet. (Med risk för att ingen nappar, sedan kör någon konceptet om 2 år och alla nappar - som med "min" June trough 10 years...)

7 comments:

Jenilita said...

Hej gumman!

vilken kul läsning!!

jag har inte så bra minne hehe och flyttade typ hela tiden jag tror inte jag kan komma på så många som 10 saker av varje hehe möjligtvis 5 haha hoppas allt är bra!

bamseKram

Beatrix Vnunk said...

Jag nappar. Perfekt mother-to-be-utmaning!

Va söt du var!

It´s all about me said...

Roligt Beatrix! Och tack för det, värsta blonda afrot :D

Anonymous said...

Jag antar också utmaningen! :)

It´s all about me said...

Jippie, Anki! :)

Anonymous said...

jag kommer nappa ska bara orka. kram hanna

It´s all about me said...

Ingen stress eller press people :D