Tuesday, August 04, 2009

It's all about Glassbilsnostalgi:

På väg hem från jobbet, trött och skakis som vanligt då jag har glömt bort att käka mellis och ätit hemmagjord sallad till lunch, höll jag nästan på att trilla i diket när jag hörde den bekanta melodin från Glassbilen på väg upp för min gata. Jag körde en favorit i repris, det vill säga följde efter och hann lagom ifatt den brunbrände chauffören och frågade om de hade glassen Daffy.
-?
-Ja, jag köpte den förvisso senast för en sisådär drygt 20 år sen, och kände mig plötsligt gammal när jag kom ihåg hur pappa hade stått och tittat på min syrra och mig genom fönstret hur vi sprang efter glassbilen upp för gatan, sedan hur han såg glassbilen köra ned och vi springandes efter igen med korta barnben.
.-Daffy, , vi byter glassar varje månad, så...
.,.
Jag kom nyss hem med en trollerimix istället och varje glass är ju typ en millimeter stor, men jag känner mig ändå som ett barn igen på nått sätt. Bytte de verkligen glassar varje månad även för 20, 25 år sedan? I mitt minne var pappas frys alltid fylld med Daffy och inte var de särskilt små heller. I mitt minne hade alla glass från glassbilen hemma, förresten.
,
Och nu är halva undre facket i min frys proppat med små glasspinnar, men hela nostalgikvoten är uppfylld hos mig för idag.
.

22 comments:

Weronica said...

Jag kommer ihåg att dem allltid hade många som var fasta. Men sen hade dem kanske någon nyhet lite då och då. Min favorit var verkligen en med chokladöverdrag som jag tror hette Pralin. Den hade små färgade pärlor på sej :)

It´s all about me said...

jaa, den minns jag oxå! Vi hade den ibland, men jag tyckte att den var äckelgod typ, haha!

Och eeeh..jag har ätit 5 stycken pinnar nu, till middag. Tjena liksom. Men de motsvarar nog max en hel vanlig glass iallafall.

Hanna B said...

Nostalgi kan jag tänka mig. Vi handlade aldrig ur den när jag var liten, kanske ska ta min revansch nu istället? Tror jag hör trudelutten på onsdagar hos oss :)

It´s all about me said...

ja! Men köp nått bättre än min mix, de har ju faktiskt rikigt smarriga glassar där nu! :D

pim said...

de kan inte ha byt tvar månad då för daffy hade de mååånga år :)jisses jag måste också handla nästa gång jag hör den..tur jag slipper springa numera :)

Unknown said...

Åh ja det minns jag, Hammarbyhöjden-minnen :)

Unknown said...

<3

egoistiska egon said...

Haha, mamma hade frågat glassbilskillen om de hade "någon glass utan mjölk?" (till mig) och han hade kollat i bilen, plockat fram ett paket och sagt "ja, de här är gjorda av grädde". Haha.

It´s all about me said...

Egon: Haha! Typ som när jag i Spanien sa att jag inte äter kött och de ville servera mig skinka :D

Anonymous said...

Vet du, jag har också upplevt glassbilsnostalgin i sommar med sonen! Bilen stannade utanför min pappas hus så vi rusade ut! :) Blev dock besviken på de dåliga och DYRA sorterna de hade att erbjuda, inte alls lika bra som då "jag var liten"!

It´s all about me said...

Nej men eller hur Anki, saknade klassikerna och de jag köpte var ärligt talat inte värt det... faktiskt. Men jag antar att jag mest betalade för själva nostalgin, hade ingen tanke på att köpa de "nya" glassarna utan höll mig till de som påminde mig mest om barndomen...

Jenilita said...

Hej!

hoppas allt är bra!
Jag blir fortfarande glad och springer ut när glassbilen kommer haha.

Hmm svar på din fråga va händer om lyckan vänder...

Jag gillar inte att prata om pengar men ingen av oss behöver någonsin jobba mer om vi inte vill o vi har ganska bra koll på det faktist. Men OM allt skulle gå åt pipan en dag får man leva på dom glada minnena och börja jobba som vanligt folk hehe.

Hoppas allt är väl med dej:)

bamsekram

It´s all about me said...

Jenilita: Vilken dröm - aldrig mer BEHÖVA jobba, bara jobba om man vill liksom. Åååh...

Anonymous said...

Daffy? De kommer jag inte ihåg! Men känslan när man hörde glassbilen och man sprang in för astt fråga om vi fick köpa glass går ju inte att glömma!!
Kram

It´s all about me said...

Daffy kanske var efter din tid, så kanske hade de bytt bort den då :D NOSTALGIII!

Anonymous said...

Ha ha, säger du att jag är gammal?? ;-)

It´s all about me said...

Petchie - inte alls! Menar bara, att du kanske är sisådär en månad äldre än jag, eftersom de ju byter glassar varje månad :D *blink blink*

Daniel said...

Daffy, vilka minnen du återupplivade :). Trodde den var seglivad eftersom den även fanns då jag å min systrar var små för si så där 10-15 år sen :).

Anna said...

åhhhh va smarrigt!!! ganske man borde köpa ngt vi oxå, nästa gång den stannar utanför vårt hus! kram anna

pim said...

svar från min blogg: jag grät nästan vid "One" min favolåt och det var så vackert när alla tog fram sina mobiltelkefoner...*rys* synd min kamera är B :(

Erica said...

jaaa... glassbilen! DET är barndomen det.Jag älskade pralinglassen och Daffy! kommer ihåg exakt hur dom smakade.. mums

It´s all about me said...

Daniel, hej! Vad kul med en kille som hittat hit!

Anna: Gör det! :)

Pim: Åh...jag har inte heller något bra kamera, hade gärna velat ha det inför Madonna-konserten nu...

Erica: Vad kul att du också kommer ihåg Daffy, de var ju grymt goda!! Glassbilen, och GB oxå, borde köra en "nostalgimix"...