Friday, August 21, 2009

Kaos i Río Piedras:

Mina i princip samtliga puertoricanska vänner har idag på Facebook publicerat diverse videos och länkar till bloggar om gårdagens kaos i studentstaden Río Piedras där poliserna gick till attack av någon för mig okänd anledning. De avfyrade något, folk puttades, någon skadades, det var rök och skrik, och nu planeras demonstration på tisdag mot polisernas våld.

Manifestación frente al Cuartel General de la Policía, martes 25
4pm...no nos quedemos con los brazos cruzados ante esto, Puerto Rico, hay que reaccionar!

De flesta av videosarna är filmade just utanför barena El 8 och Vidys, i mitt gamla neighbourhood; Vidys, där en kompis jobbade och där jag ofta åt mat och ibland drack dominikanska ölen Presidente, och El 8 där vi spelade biljard.
,
Jag tänker på om jag hade varit där, då hade jag säkert också skrikit mamabichos! Que cabrones! Grabalo, grabalo! som alla andra. Och så hade jag gått på demonstrationen mot våldet under den varma solen och tänkt vad gör alla i Sverige nu? istället för att sitta här själv en fredag midnatt med gamla ostbågar efter en superb teaterföreställning med familjen.
.
Who would have thought, who would have thought...Life is a mystery.

4 comments:

Weronica said...

Sånna där grejer är så läskigt. När man har varit på något ställe och tänker att "tänk om jag varit där nu". HUH..

It´s all about me said...

Det där är liksom från min gamla gata (!!!) Men å andra sidan förstår jag lite varför poliserna reagerade...

Petchie75 said...

Va?? Vu var visserligen i NYC förra veckan... Frågade precis O och han hade hört något på jobbet om studentdemonstrationer, måste kolla din länk.

It´s all about me said...

Studenter på PR demonstrerar förvisso alltid, men det här var verkligen VÄRSTA GREJJEN! De flesta av mina vänner har redan pluggat klart där nere, men det var ju i studentstaden det skedde.