Thursday, August 20, 2009

Its all about 15 books:

Hittade bok-utmaning hos Beatrix och Egon och sånt gillar ju jag:
.
”Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.”
.
Momo eller kampen om Tiden - Michael Ende
Vindens Skugga -
Brott och Straff - Dostojevskij
Den nionde insikten - Redfield
Dubbelgångaren - Saramago
1984 - Orwell
Berättelsen om Pi - Martel
Den gamle och havet - Hemingway
Stäppvargen - Hesse
Bränt Barn - Dagerman
Shantaram - Roberts
Tusen Strålande Solar - Hosseini
Låt den Rätte komma in - Ajvide Lindqvist
Människohamn - Ajvide Lindqvist
Flyga Drake - Hosseini

Eh jaha, det tog mig exakt 2 minuter (fast utan författare, de fick jag komplettera med efteråt).
.
Ytterligare 2 minuter senare: Men åh, ärligt, hade jag bara lugnat ner mig lite hade jag hellre kommit ihåg t.ex. Hundra år av Ensamhet än Vindens Skugga!

10 comments:

egoistiska egon said...

Varför stressa? :)

Weronica said...

Jag kommer ihåg att Berättelsen om Pi är en av dina favoritböcker. Kanske amn borde läsa lite mer i höst?

It´s all about me said...

Egon: Ja, om jag visste svaret på den frågan skulle jag nog inte stressa.. ;) Men jag fick liksom för mig att 15 minuter var jättekort tid, men jäklar vad länge det visade sig vara :D

Weronica: Berättelsen om Pi är VERKLIGEN läsvärd!! Läs den! Jag har lånat ut den till någon men vet inte vem... annars hade du lätt kunnat låna den av mig. Ett tips är att beställa från lycknis, de är SJUKT billiga! Du får låtsas att du är student bara!

egoistiska egon said...

Själv gjorde jag om listan flera gånger under mina femton minuter. :) Tog bort flera böcker jag kom på men som inte kändes som "will always stick with you".

It´s all about me said...

Jag uppfattade utmaningen som de första 15 som "came in mind" liksom, utan direkt eftertanke, men allt kan ju tolkas på olika sätt :D

Pumita said...

Så kan det gå när man har bråttom! ;) 100 år är en av mina absoluta favoriter men gillade Vindens skugga också. Pi väntar i bokhyllan. Så många böcker och så lite tid...

Madde said...

Hola!! Ja TVn är supernice... vi måste ta en spanska kväll snart.. kan du nån dag nästa vecka?? jag har Lax i frysen :) som väntar!! Onsdag nästa vecka skulle passa för mig, för då slutar jag halv 3.. så vad säger du?? hör av dig... kram... JUUUST!!! (läs allt ,med finlandsvenska)

It´s all about me said...

Pumita; ja alla böcker jag skrev upp är super och jag håller med om Så många böcker, Så lite tid... suck! Härligt att se ett inlägg från dig förresten, din blogg är saknad!

Madde: Only problem är att skolan sätter igång OCH jag ska jobba halvtid, så jag vet ärligt talat inte när jag ska hinna nuförtiden.. :( Men åh mums, lax... juuust!

Anonymous said...

Härligt med så många fina boktips! :) Men Låt den rätte komma in gillade jag inte!

Jag rekomenderar Främling på tåg av Jenny Diski, började precis på hennes Den motvillige resenären och har ännu större förväntningar på den.

Ps. Halvmarathon springer jag i Vasa den här gången!

It´s all about me said...

Anki: jag tror bestämt att vi inte har så lika smak after all;) Jag läste en bit på "den motvillige resenären" av Diski men tyckte den var skittråkig, så jag la ned... Du får gärna återkomma med rencension, ibland är det ju värt att fortsätta läsa ett tag trots att boken är urbota seg i början!