Thursday, January 08, 2009

"Jag vet hur det är att vara student":

-10 grader och en 9-22 dag (9-16:30 jobb, 18-22 skola) Back to reality efter gårdagens efterslapp.
.
Och en sak som irriterar mig är kommentaren "Jag har också varit student, jag vet hur det är med lite pengar" som jag har fått höra många gånger. Ja meeen, ni hade CSN och om jag skulle ha CSN och typ sommarjobb skulle pengar inte vara något problem! Jag har läst på högskola/universitet 4.5 år i Sverige + ett år utomlands och man får ta CSN i 6 år. Jag har 1.5 år kvar att plugga till magister plus terminen med associationsrätt nu. You do the math.
.
Ps. Jag blev ju av med ena extrajobbet 30/12 och ska nu framåt leva på 18 timmars-jobb i veckan, så det vore spännande att se vem mer än jag som skulle överleva på det utan bidrag + att bo själv. Jag är glad över att vara student och klagar inte, jag blir bara trött när folk inte fattar att jag inte kan gå med ut och äta, att jag måste handla mat på Ica Maxi på erbjudanden, aldrig gå till frisören och absolut inte bidra med 50 spänn i månaden till välgörande ändamål.
.

22 comments:

TORGNYSDOTTER said...

Fast någon borde kanske hintat om att den studieplanen inte är den bästa...? Eller?
Man vet ju innan man börjar plugga hur länge man får pengar.

Men visst, det låter skittråkigt. Jag ska inte säga att solsken kommer efter regn. Jag lovar.

Anonymous said...

Jag har också varit student och veeet... nä, jag skojar. Men jag vet. Jag blev av med mitt studiestöd (typ ert csn) för att de tog Kenneths inkomst i beaktande... så jag levde bara på min Prisma-lön, det gick väl.. men jag känner igen det där att man får låsa plånboken och inte kan göra en massa kul alla ggr...

Men 18h/v är ju ganska mkt ändå, tycker du inte? Men hyror är i o för sig inte billiga...

It´s all about me said...

18 h i veckan är ganska mkt att JOBBA, men pengarna röcker till mina räkningar som är på 5000kr, och så mat för tusen då. Kvar för annat= okr. Inga skolböcker, kläder, lyx, ens tandläkare eller eller annat med andra ord!

Torgnysdotter:någon kanske borde hintat innan om att utbildningen jag gick LAS NER medan jag gick den, eller..? Jag erbjöds att gå kvar, men det känns ju oseriöst att gå kvar en som läggs ner. Därför bytte jag. Däremot om jag hde börjat plugga idag halde jag HELLRE levt som nu än att ta STUDIELÅN FÖR STUDIELÅN ÄR ETT HELVETTE som jag ångrar att jag någonsin tagit.Man FÅR Inte pengar, man LÅNAR (förutom den lilla delen bidrag, alltså)

Förövrigt har jag solsken redan nu, jag blir bara irriterad när folk inte fattar...

TORGNYSDOTTER said...

äh, så farligt är det väl inte? Jag har typ en kvarts mille i studieskulder. Med facit i hand hade det väl varit bättre att köpa plasttuttar, men va fan... Jag hade kul helt ti´n.

Grattis till solsken, men tråkigt om folk inte fattar. Du får väl byta ut dem!

It´s all about me said...

Folk i min närhet fattar, det är andra på andra ställen, folk som jag inte känner, som inte fattar. Samhället, typ. Ytliga bekantskaper; Klasskompisar, arbetskollegor. Såklart inte alla!'

Och jo, så farligt tycker jag det är, jag tycker det är riktigt farligt när typ 1/4 hamnar hos kronofogden sedan för att de inte kan betala tillbaka sina skulder till CSN, för att man inte fått tillräckliga upplysningar innan. OK att det är ens skyldighet att ta reda på saker som man gör, men en 18 åring som bor i ett land där man "FÅR CSN" och inte upplyses om annat - what can one expect? Vem upplyste om reglerna som ändrades år 2001? Jag vet inte när du pluggade, kanske var du klar innan 2001? Lucky you isåfall, saker har ändrats och värre lär det bli.

Hur kan det inte vara så farligt att ha en halv mille i studieskuld, som växer varje månad? Well...kanske inte om man har turen att få ett bra jobb sen eller om man har en snäll man/sambo. Vad händer med dem som inte får något av detta?

TORGNYSDOTTER said...

ja, nu heter det ju studieLÅN. Alla har kanske inte samma förutsättningar men just ordet lån antyder ju lite vad det rör sig om. Jag tror de flesta har kapaciteten att förstå. Och de som inte gör det...? Nä, va fan, alla har ju inte samma förutsättningar. Det går ju, tyvärr, inte att skydda sig mot intellektuell dumhet. Ens med fostervattensprov.
Mina studielån betalas tillbaka enligt tre olika system. Mer eller mindre fördelaktiga. Arbetsmarknaden är sisådär. Jag är ändå glad att bo i ett samhälle där jag får TA LÅN för att plugga och där jag kan välja att bli vad jag vill.

Och jag tror att tur har ganska lite med att göra med vad man gör i livet. Yrkesmässigt och privat.

Anonymous said...

Hur stor del får ni ibidrag av csn? Vi får ju också bidrag och lån... men jag har aldrig tagit låndelen. Tack o lov.
Hur fan ska man klara en kvarts mille i studieskuld.. sen ska man ännu köpa hus eller lägenhet o ta lån på några mille... uh.

It´s all about me said...

Sussie -exakt! Äntligen någon som fattar att det inte är en "liten grej" att ha stora studieskulder...Dessutom pratar ju torgnysdotter om en halv miljon i skulder och att det inte är så farligt! Alla de som inte kan betala tillbaka får aldrig ta lån till hus, bil...

Vi har en bidrags del jo, vilket ingår i de där 6 åren med studiemedel, så jag tar alltså inte det heller - därav är 18h knappast enough.

Bidragsdelen höjs med nån hundring nu 1/1, men jag minns ej exakt hur mkt det är - runt 2000 i månaden skulle jag tippa på - vilket skulle göra en enormt stor skillnad för mig!! Det är ju 1/3 av alla pengar jag får!

Tilläggas kan göras att jag i februari kommer få ca 3000 kronor efter skatt. Tur att jag får 7000 nu i jan pga mkt jobb i dec!

It´s all about me said...

Ps. min hyra + el+ försäkring + bredband går på 4000 i månaden! Sen ska man plussa på busskort, terminsräkning för skolan osv...

egoistiska egon said...

Fast en kvarts miljon i studieskulder är väl rätt ”normalt” för en utbildning? Jag pluggade i totalt 4 år och hade ca 190’ i skulder när jag var klar (fullt studiestöd + studielån hela tiden) det vill säga ganska nära en kvarts miljon. Jag anser inte att detta är något speciellt konstigt. Det är ett lån, det vill säga att man kan se det som en typ av investering. Precis som när man t ex lånar för att köpa en bostad. Tar man ett lån utan att förstå konsekvenserna får man faktiskt skylla sig själv enligt min mening, oavsett vilket lån det är. Själv är jag glad och tacksam över min utbildning som gett mig ett bättre och roligare liv, både under studietiden och nu efteråt. Oavsett ekonomiska förutsättningar innan, under tiden jag pluggade, eller efter.

It´s all about me said...

En kvarrs miljon är inte så mycket. En halvmiljon är dubbelt så mycket och jävligt svårt att betala tillbaka.

Jag håller INTE med om att man får "skylla sig själv", jag tycker CSN i princip lurar unga ovetande människor att ta CSN, det är lite av en sedvana i Sverige att göra det - eftersom förmånerna var så stora förr sitter tanken om hur bra det är kvar. När våra färäldrar tog var det ju toppen - en skuld som skrivs av när de går i pension.

Det finns personer som faktiskt måste upplysas om dessa saker!! Jag fattar inte hur man kan säga någon annat. Staten borde ha upplysningsplikt, precis som en säljare av en fastighet har upplysningsplikt på FEL i fastigheten osv. Varför är det så mkt information och krav på banklån, och knappt ingen upplysning om CSN? Visst att man kan ta CSN om man vill, men jag tycker ändå att den positiv med CSN är obsolet.

Det går således inte att missa konsekvenserna för banklån.

Kanske ska läkare inte upplysa om risker och konsekvenser vid operationer heller, utan man får skylla sig själv om man inte tar reda på allt? Seriöst; när man är i beroendeställning, under myndighetsutövning, tycker jag staten borde ha en UPPLYSNINGSPLIKT.

Jag var ung och dum som ens började med lån. Jag hade aldrig gjort det idag. Jag hade som sagt hellre levt som nu under massor med år för att slippa den växande skulden som ger mig magsår eftersom jag inte vet hur min framtid ser ut.

egoistiska egon said...

Men vem pratar om en halv miljon? Torgnysdotter pratar om en kvarts, sussie om en kvarts och jag om en kvarts.

Jag får iaf papper av csn stup i kvarten om alla regler som gäller och hur man ska betala tillbaka och tjosans hejsans. Har jag alltid fått, från då jag ansökte till fortfarande då jag betalar tillbaka. Om folk inte läser informationen de får är det väl inte csns fel?

TORGNYSDOTTER said...

ok, jag håller inte med, men jag förstår buskapet.
Jag har förstått att samhället av födsel och ohejdad vana lurar oss.
Jag har förstått att Annaluna resten av sin studietid tänker vara missförstådd och panta burkar och vägrar ta studielån.
Jag har också förstått att det är omöjligt att överleva om man tar studielån och jag har förstått att man måste ha kille eller tur.
Jag har inte för avsikt att argumentera emot detta eftersom jag är, magiskt, odrabbad och troligtvis lite happy-silly.
Men det jag inte förstår är var den halva miljonen kommer ifrån?
Det har adderats en kvarts miljon någonstans?
Jag är inget ekonomiskt geni, men jag vet att det är något lurt när oförmodade 250 000 dyker upp i kvartalsräkningen.
*skrattar*

Anonymous said...

Jag tycker ändå att en kvarts miljon.. vad blir det i euro... 25 000e grovt avrundat, är förbaskat mkt...
Jag har lyckst få högskoleutbildning utan lån och det får jag vara väldigt nöjd över. Jag håller med dig Ak att jag hellre jobbar vid sidan om o slipper studieskulder, men som världen ser ut idag så lär det väl vara ett helvete att få ett extraknäck. Stackars studenter.

T´s dotter,, vadå måste ha kille, varifrån kom det då?

TORGNYSDOTTER said...

annaluna skrev: "Well...kanske inte om man har turen att få ett bra jobb sen eller om man har en snäll man/sambo. Vad händer med dem som inte får något av detta?"

It´s all about me said...

Jag läste en halv mille av Torgnysdotter, haha, jag måste ha fått grus i ögonen...

Lustigt att man itne frå vara av olika åsikter...men skönt att Sussie håller med! Jobba på sidan om är såklart mkt bättre! Och som jag skrev har jag i princip inget LÅN kvar att ta. har lite grann, vilket jag sparar om jag MÅSTE ta i framtiden.

Klart som fan att vi får info om hur man betalar tillbaka NÄR MAN VÄL HAR TAGIT STUDIELÅN.

Seriöst, jag fattar inte hur folk kan prata så varmt om kraven för återbetalning till CSN, det är nästan så att jag triullar baklänges! Visst är det udnerbart att man får"plugga vad man vill" -men får man egentligen? När kraven att komma in på vissa ställen är såg höga att man ej kommer in? Förutom på dåliga Södertörn såklart. Jag får inte alls plugga vad jag vill för jag har inte 20.0 i betyg! Men ok, det är bra med bidrag och allt för studenter, men kom inte och säg att återbetalningskraven är schyssta eller att det är BRA att ta lån när det finns andra vägar.

egoistiska egon said...

Klart man får ha olika åsikter?

http://www.csn.se/aterbetalning, länkat direkt från förstasidan. Information för alla, oavsett om man tagit lån tidigare eller inte. Här finns även informationsblanketter för återbetalning: http://www.csn.se/2.140/2.290.
Dessa två länkar tog mig uppskattningsvis trettio sekunder att hitta.

Om jag inte minns helt fel står det i informationsbladen man får med vid ansökan och återbetalning av lånen (i breven hemskickade) att man just ska besöka csn.se för att se de specifika reglerna för just ens egna lån eftersom det finns så många olika varianter. Kan ha fel, men har för mig att jag läst det flera gånger.

Om du menar/tror att jag har pratat varmt om kraven för återbetalning har du missuppfattat mig. Jag menar: Om man tycker att kraven är så galna att man inte vill ta lånet får man ju skippa att ta lånet. Informationen finns där. Jag tycker inte att återbetalningskraven är de bästa i världen direkt, men för min del var fördelarna med att få låna pengarna under studietiden övervägande. Alla gör sitt eget val. Mycket strongt av Sussie att klara plugget utan lån, och detsamma för dig!

It´s all about me said...

Jag vet att informationen står och sådär, jag jämför det bara med t.ex. ett banklån där det är väldigt noga med all information. CSN känns lite som ett sådant vedertaget medel att man oftast inte ens har någon annan utväg om man vill överleva i samhället. Alltså: Alla har samma chans att plugga, alltså måste man i princip plugga för att få ett ok jobb (om man inte har supertalang för något som typ att bli känd författare/konstnär/skitbra inom IT osv). Allting trissas liksom upp att ta lån för att kunna få utbildning = för att kunna få jobb= för att kunna överleva, lite blir det på ett sätt som beroendeställning där staten har stor makt över en. Man har alltså ett val såklart att ta lånet, men det känns som att många tar det utan att veta vad de gör för att det är "så det funkar i Sverige". Vi är de studenter med mest skulder i HELA världen, ändå sitter folk med utbildningar utan jobb. Det känns lite som med devalvering, smått långsökt - men ändock.

Det är såklart skitbra att studiemedel finns, men det suger när man har en skuld och inte vet om man får jobb, eller då det - som för mig - lägger ned en utbildning mitt i och framtiden blir 100% oviss. Jag tror dock jag får jobb sen eftersom jag redan har halvtidsjobb inom det jag pluggar, men ändå - jag oroar mig och ångrar att jag tagit lån... och hade nog inte 100% koll på hur hårda kraven är för återbetalning.

It´s all about me said...

...100% koll på hur hårda kraven var för återbetalning då jag började ta lån år 2001 alltså, precis då de ändrade reglerna!

Anonymous said...

Jag tycker det är ok att möjligheten finns att ta studielån om man nu vill det, däremot ska man nog ta sig en extra tankeställaren innan man gör det. Jag tror ínte att många inser konsekvenserna av det och hur svårt det är att betala tillbaka det, för det är inte bara studielån man tar, man tar också senare i livet kanske lån för bostad osv osv och då blir det dubbel börda.

Att staten borde upplysa individen är dock svårt, det spelar ingen roll hur de säger saker - folk kommer inte ta åt sig och som sagt har vi inget alternativ. Man får ju typ inget jobb utan utbildning. Alltså håller jag med Annaluna om att allting trissas upp i samhället.

De äldre som uttalar sig om CSN har en glorifierad bild eftersom de hade så förmånligt CSN. Man kan inte jämföra med studielån som ens föräldrar tog för typ 20-30 år sen med de studenter som tar nu. De äldre har ingen insyn i hur det är i dagens läge. Förut så skrevs ju lånen av när man gick i pension som Annaluna skriver, de fick ta lån hur länge de ville och behövde inte betala tillbaka om de var arbetslösa. Så är det ju inte idag!

Ps. Det är bara en tidsfråga innan det här systemet kommer att försvinna. Det har ju inte blivit bättre direkt. Det kommer sluta som i övriga världen. Man får klara sig på egen hand och bara de rika kommer kunna utbilda sig.

/El Gato S.A.

Anonymous said...

Jag håller med Evelina här. Tycker det låter helt j'vla galet om folk inte fattar vad ett studieLÅN går ut på? Aldrig hört innan att någon inte fattar. Inte av dem jag känner iaf. Jag har typ 180 000kr i lån och tycker det verkar vara ett lagomt/normalt lån. Dessutom är väl CSN ett ganska förmånligt lån? Jag hade inte klarat mig utan lån då jag pluggade iaf och jag hade "tur" som fick jobb direkt efteråt. Visst är det surt när de drar 1300kr/månaden, men jag har då varit införstådd med att så fort jag är färdigutbildad kommer de vilja ha tillbaks lånet. Men AK - jag vet ingen student som reser lika mkt som dig;-)

It´s all about me said...

jag har ju inte direkt rest mkt när jag varit student;) fast kanske en del förståss:) Tack vare extrajobb! Det har ju inget att göra med nu att jag inte har CSN att ta nu, eller vaddå? Jag har ju som sagt tagit förut!

Och lyllo er som bara har typ 200 000 i skuld och att er utbildning inte las ner + att ni fick jobb direkt inom det ni pluggar, tyvärr gäller ju det inte de flesta!

Sen tror jag mkt av min poäng inte har gått fram, men ok, skitsamma.